UDOSTĘPNIJ

Hyundai dostarczył pierwsze siedem egzemplarzy Xcient Fuel Cell, pierwszej na świecie produkowanej masowo ciężkiej ciężarówki elektrycznej z ogniwami paliwowymi, do klientów w Szwajcarii. Łącznie w 2020 r. na szwajcarskie drogi trafi ich 50 sztuk.

Jak powiedział In Cheol Lee, Wiceprezes Wykonawczy i Szef Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor:
„Dostawa Xcient Fuel Cell rozpoczyna nowy wodorowy rozdział dla firmy Hyundai oraz dla wykorzystania wodoru jako źródła czystej energii przez społeczeństwo. Dzisiejsza dostawa pierwszych ciężarówek Xcient Fuel Cell to dopiero początek – otwiera ona nieskończone możliwości czystej mobilności. Po tej udanej dostawie z dumą ogłaszamy nasz plan ekspansji poza Europą, obejmujący Amerykę Północną i Chiny”.

W ramach planu rozwoju produkcji, Hyundai przewiduje, że do 2025 r. dostarczy w Europie 1 600 ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Obecnie zamówienia na Xcient Fuel Cell złożyły takie podmioty jak np. Coop, Migros, Traveco, Galliker Logistics, Camion Transport, F. Murpf AG oraz G. Leclerc Transport AG. Klienci Hyundaia zamierzają wykorzystywać ciężarówki do przewożenia najróżniejszych towarów, począwszy od żywności, aż po samochody.

Model Xcient Fuel Cell jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność około 32,09 kg. Zasięg jazdy na jednym tankowaniu wynosi około 400 km. Czas uzupełniania paliwa każdej ciężarówki zajmuje w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

Wielkość produkcji XCIENT Fuel Cell wyniesie 2 000 sztuk rocznie do 2021 r. Zwiększanie zdolności produkcyjnych zostanie wsparte inwestycją o wartości 1,3 miliarda USD. Aby wesprzeć rozwijający się ekosystem wodorowy, Hyundai zaangażował się ponadto w rozwój ponad 100 stacji wodoru w Szwajcarii, przeznaczonych nie tylko dla pojazdów użytkowych, ale także dla samochodów osobowych z ogniwami paliwowymi.

W ciągu najbliższych kilku lat koncern wprowadzi nowe modele FCEV, wyposażone w elektryczne osie napędowe i dwa stosy ogniw paliwowych o mocy 200 kW każdy. Nowa gama modeli obejmie samochody ciężarowe z napędem 4×2 i 6×2 oraz ciągniki siodłowe z napędem 4×2. Ciągnik siodłowy umożliwiający uciąg 44-ton ma zapewniać zasięg 1000 kilometrów na jednym tankowaniu.

Oprócz Europy, Hyundai współpracuje z firmami z branży logistyki nad dostarczeniem masowo produkowanych ciężkich samochodów ciężarowych z ogniwami paliwowymi również w USA. Podczas North American Commercial Vehicle (NACV) Show w październiku 2019 roku koreański koncern zaprezentował wodorowy samochód koncepcyjny HDC-6 NEPTUNE. Hyundai współpracuje także z różnymi firmami w celu zbudowania pełnego łańcucha wartości, od produkcji wodoru i stacji ładowania po serwis i konserwację. Na rynek północnoamerykański trafi również model ciągnika siodłowego z napędem 6×4. Hyundai spodziewa się, że do 2030 r. na amerykańskie drogi wyjedzie ponad 12 000 ciężarówek z ogniwami paliwowymi.

Koncern współpracuje również z różnymi podmiotami w Chinach, w celu wprowadzenia na drogi miliona FCEV do 2030 r. W nadchodzących latach na chiński rynek zostaną wprowadzone trzy elektryczne ciężarówki z ogniwami paliwowymi: w 2022 r. samochód o średniej ładowności, a w kolejnych latach ciężka ciężarówka i następnie kolejna ciężarówka o dużej ładowności. W przypadku tych modeli celem Hyundaia jest osiągnięcie łącznej sprzedaży wynoszącej 27 000 sztuk do 2030 roku.

 

hyundai.news, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA