UDOSTĘPNIJ

Volvo Bus Corporation dostarczy Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Łodzi 17 elektrycznych autobusów VOLVO 7900 Electric. Koszt to ok. 47, 6 mln zł brutto. Przetarg został rozstrzygnięty w sierpniu 2020, a umowę podpisano pod koniec października ub.r. Z informacji uzyskanych przez ORPA.PL wynika, że na łódzkich ulicach elektryczne autobusy pojawią się w I kw. 2022r. Volvo Bus konkurowało w przetargu z firmą Solaris i złożyło wyższą ofertę, ale oprócz ceny istotne znaczenie miały paramenty techniczno-ekologiczne.

Na wyborze oferty Volvo zdecydowała też energochłonność autobusu, dzięki temu Volvo otrzymało parę punktów więcej – wyjaśnia Zbigniew Papierski, prezes MPK-Łódź.

Warto przypomnieć, że w przetargu zastosowano prawo opcji, co oznacza, że MPK – Łódź będzie miało możliwość dokupienia jeszcze 6 takich samych autobusów już bez konieczności ogłaszania nowego przetargu. W przypadku domówienia dodatkowych pojazdów oferta Volvo Bus wzrośnie do 64,5 mln zł brutto. Postępowanie objęło nie tylko zakup autobusów, ale również  budowę wiaty postojowej na terenie zajezdni przy ul. Limanowskiego (w trakcie budowy – foto poniżej) i dostawę stacji ładowania.

Cały projekt to koszt 65 mln zł brutto, natomiast 17 autobusów to 38 mln zł netto (47,6 mln zł brutto- przyp. red.). Unijne dofinansowanie do niego jest  na poziomie 84 proc., czyli MPK – Łódź płaci tylko 16 proc. – podkreśla prezes MPK – Łódź.

O dostarczenie ładowarek dla łódzkich elektryków ubiegały się dwa konsorcja: Ekoenergetyka – Polska i Westa Building oraz konsorcjum firm MEDCOM i TECHNITEL POLSKA. Pierwsza oferta opiewała na kwotę ok.  7,1 mln zł, a druga na kwotę ok. 7,4  mln zł. Zwycięzcą został oferent proponujący niższą cenę.

Przetarg obejmował dostawę i montaż stacji szybkiego ładowania na 6 pętlach autobusowych, dostawę i montaż stacji wolnego ładowania w zajezdni autobusowej, dostosowanie 6 pętli autobusowych do montażu stacji szybkiego ładowania autobusów wraz z niezbędną infrastrukturą i jej podłączeniem do sieci energetycznej oraz objęcie kompletnym systemem telemetrycznym wszystkich stacji ładowania.

Volvo 7900 Electric, które trafią do Łodzi są projektowane i produkowane we wrocławskiej fabryce Volvo. Pojazdy są niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową. Autobusy o długości 12 metrów pomieszczą 75 pasażerów, w tym 34 na miejscach siedzących. Zostaną wyposażone w szereg udogodnień dla pasażerów i kierowców, między innymi klimatyzację, monitoring wizyjny, system informacji pasażerskiej z ekranami LED i LCD oraz ładowarki USB. Baterie umożliwią autobusom przejazd na jednym ładowaniu trasy o długości powyżej 100 km. Pojazdy będą ładowane w zajezdni, poprzez ładowarki typu plug-in oraz na przystankach końcowych za pomocą odwróconego pantografu. Naładowanie autobusu elektrycznego tak, aby mógł przejechać całą trasę, ma trwać zaledwie kilka minut. Volvo zapewnia 6-letnią gwarancję całopojazdową oraz na akumulatory trakcyjne. Również 6 lat obowiązywać będzie gwarancja na konstrukcję szkieletu nadwozia i podwozia, perforację poszyć zewnętrznych oraz na powłoki lakiernicze.

 

BAMak.

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA