UDOSTĘPNIJ

Pierwsza w Europie Środkowej stacja ładowania samochodów elektrycznych zintegrowana z magazynem energii –GridBooster – została uruchomiona w Bratysławie, w centrum handlowym Avion.

W Polsce do 2020 r. Greenway planuje zainstalować 10 takich magazynów, wspierających nie tylko zasilanie samochodów, ale też funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego.

Instalacja składa się z dwóch stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW każda oraz z magazynu energii o pojemności 52 kWh, który może zasilać stacje mocą 60 kW. Powszechnie stosowane stacje szybkiego ładowania pobierają energię elektryczną bezpośrednio z sieci energetycznej. W przypadku GridBooster energia pobierana jest z magazynu lub z sieci lub z obu tych źródeł, jeśli zajdzie taka potrzeba. Magazyn może być ładowany z sieci, gdy ceny energii elektrycznej są niskie, lub z lokalnego źródła odnawialnego, takiego jak np. panele fotowoltaiczne. Przyjęte rozwiązanie pozwala na
ładowanie do czterech pojazdów elektrycznych jednocześnie.

Dostawcą magazynu energii jest firma Delta, która zapewniła także oprogramowania do zarządzania przepływem energii pomiędzy magazynem, stacjami ładowania i pojazdami elektrycznymi (DEEMS).

Jednym z zadań systemu jest monitorowanie poboru energii z sieci, aby zapewnić optymalne jej koszty oraz zarządzać ograniczeniami sieciowymi w zakresie mocy przyłączeniowej.

Zastosowana przez Greenway Infrastructure technologia pozwala na lokalne wytwarzanie energii oparte na źródłach odnawialnych i na jej magazynowaniu. Gdy podobne systemy zostaną wdrożone w większej liczbie, będą w stanie zwiększyć elastyczność całej sieci energetycznej i zmniejszyć uzależnienie stacji ładowania od produkcji energii pochodzącej z dużych, tradycyjnych elektrowni.

Dodatkowo, zastosowane rozwiązanie ułatwia przyłączanie stacji ładowania samochodów elektrycznych do sieci energetycznej, ograniczając moc przyłączenia. W sytuacji szczytowego zapotrzebowania na moc, kiedy ładować się będzie wiele samochodów jednocześnie, energia pochodzić może z magazynu, a nie z sieci.

Zdaniem Petera Badika, współzałożyciela Greenway Infrastructure, GridBooster pozwoli w przyszłości wykorzystać olbrzymi potencjał milionów pojazdów elektrycznych do zwiększenia elastyczności sieci energetycznej.

„GridBooster to nowy element naszej sieci ładowania samochodów elektrycznych w Słowacji i Polsce, gdzie zamierzamy przetestować te rozwiązania w praktyce. Przygotowanie infrastruktury ładowania samochodów w celu wsparcia masowego rozwoju elektromobilności jest złożonym i trudnym zadaniem i cieszę się, że stanęliśmy na czele tej energetycznej rewolucji w naszej części Europy”, powiedział Badik.

Rafał Czyżewski, prezes Greenway Infrastructure Poland, dodał:
„Magazyny energii, które instalować będziemy także w Polsce, pozwolą nam na sprawdzenie możliwości wykorzystania naszej sieci ładowania do oferowania inteligentnych usług energetycznych. Celem jest budowa systemu wspartego odnawialnymi źródłami energii, opartych na inteligentnych sieciach i rozproszonym magazynowaniu energii. Pojazdy elektryczne będą jednym z ważniejszych elementów tego przyszłego systemu inteligentnej energetyki”.

Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej Maroš Šefčovič chwali przyjęte rozwiązanie:
„Biorąc pod uwagę rozwój źródeł odnawialnych, ważne jest nie tylko wytwarzanie czystej energii, ale także opracowywanie wydajnych, komercyjnych i łatwych do wdrożenia rozwiązań do jej magazynowania. Tu do gry wchodzą magazyny energii, redefiniując nie tylko transport, ale również cały rynek energii. Pragnę pochwalić Greenway Infrastructure i Deltę za wyznaczenie trendów w tej dziedzinie. Ich praca pomoże także wypełnić lukę w infrastrukturze ładowania, której istnienie jest kluczowe do przekonania konsumentów do pojazdów o zerowej emisji. Szacujemy, że w UE do 2020 r. potrzeba będzie 800 tys. publicznych punktów ładowania”.

Realizacja projektu Greenway Infrastructure jest współfinansowana przez Komisję Europejską w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Ma on na celu rozmieszczenie infrastruktury szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych wzdłuż korytarzy transportowych TEN-T. Stacja ładowania i magazyn energii będą funkcjonować w ramach sieci Greenway, największej sieci ładowania pojazdów elektrycznych w Europie Środkowej.

Podstawowe cechy GridBooster:
Moc przyłączeniowa 50 kW
Moc ładowania pojazdów 100 kW (50 kW z akumulatora, 50 kW z sieci)
Pojemność magazynu 52 kWh
Dostępne standardy ładowania: CHAdeMO, CCS i AC 22kW

greenwaypolska.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA