Spółka PGNiG Obrót Detaliczny podpisała umowę na dostawy CNG dla Tarnowa. Małopolskie miasto od lat konsekwentnie stawia na transport niskoemisyjny, a niedawno zdecydowało się na rozbudowę floty pojazdów napędzanych gazem ziemnym. Już niebawem na tarnowskie ulice wyjedzie 21 nowych autobusów Scania oraz 2 śmieciarki, zasilane CNG.
Jak powiedział Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny:
„Byliśmy pierwszym podmiotem w Polsce, który przy okazji prac nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych zaczął mówić o gazomobilności. Problem smogu w dużych aglomeracjach jesteśmy w stanie rozwiązać tu i teraz. Tarnów to doskonały przykład jak myślenie proekologiczne udaje się pogodzić z ekonomią użytkowania. Szczególnie, że niedawno rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który niebawem wprowadzi zerową stawkę akcyzy na gaz CNG i LNG do celów napędowych. To doskonała wiadomość dla włodarzy miast, prezesów miejskich spółek komunikacyjnych i mieszkańców. Więcej autobusów na CNG oznacza czystsze powietrze i zdrowsze społeczeństwo”.
„Dzięki elastycznej polityce handlowej inwestycje w pojazdy zasilane CNG są teraz uzasadnione ekonomicznie. Przewidujemy, że do 2020 r. łączny wolumen dostaw gazu do wszystkich firm inwestujących w Tarnowie we floty pojazdów zasilanych CNG wyniesie blisko 1 mln m³ rocznie” – dodał Marcin Szczudło, wiceprezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny.
Sygnatariuszami wielostronnego porozumienia na dostawy paliwa CNG są: PGNiG Obrót Detaliczny, Miasto Tarnów, MPK Tarnów, MPGK Tarnów oraz PUK Tarnów. Porozumienie jest związane z dynamicznym rozwojem floty ekologicznych pojazdów napędzanych gazem ziemnym w mieście.
„Od lat konsekwentnie inwestujemy w odnowę miejskiego taboru pojazdów użyteczności publicznej. Pojazdy zasilane gazem ziemnym ze względów ekologicznych i ekonomicznych, są optymalnym rozwiązaniem dla naszego miasta. Umowa z PGNiG zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa” – podkreślił Roman Ciepiela, Prezydent Tarnowa.
Tarnów zdecydował się na zakup między innymi 21 nowych autobusów Scania CityWide 12LF zasilanych gazem ziemnym. Już w tym momencie 22%, a do końca roku 2018 prawie 1/3 (28%) autobusów w mieście będzie zasilana CNG.
Jerzy Wiatr, prezes zarządu MPK Tarnów, powiedział:
„Realizacja tej umowy pozwoli na rozwój floty ekologicznych autobusów gazowych do stanu co najmniej 32 pojazdów. Tym samym Tarnów z wyprzedzeniem spełni ustawowe wymogi, które nakazują samorządom posiadanie określonego udziału pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi we flotach komunikacyjnych. Nasze autobusy zasilane CNG już w tym roku zastąpią w Tarnowie dużo mniej przyjazne dla środowiska i uciążliwe dla mieszkańców autobusy starej generacji zasilane olejem napędowym. Nasze plany na przyszłość to struktura taboru składająca się w 1/3 z autobusów gazowych, 1/3 autobusów elektrycznych i 1/3 autobusów zasilanych biodieslem. W rezultacie staniemy się jednym z liderów ekologicznego transportu miejskiego w Polsce”.
Dostawcą floty autobusów na CNG dla MPK Tarnów jest Scania Polska S.A. To największy kontrakt na autobusy zasilane paliwami alternatywnymi w historii Scania w Polsce. Wszystkie pojazdy zostaną wyprodukowane w fabryce zlokalizowanej w Słupsku.
„Autobusy Scania CityWide 12LF CNG są przyjazne dla środowiska oraz pracują ciszej, niż te napędzane silnikami diesla, co z pewnością docenią pasażerowie oraz mieszkańcy Tarnowa. Nasze pojazdy gwarantują też charakterystykę pracy pozwalającą na ograniczenie zużycia paliwa, przez co są tańsze w eksploatacji. Obecnie pojazdy podmiejskie i miejskie Scania są dostępne w pełnej gamie alternatywnych układów napędowych” – poinformował Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów, Scania Polska S.A.
pgnig.pl, materiały własne