Peugeot właśnie zaprezentował samochód dostawczy e-Expert Hydrogen. Furgonetka ma zapewnić zasięg ponad 400 km zgodnie z WLTP i ładowność do 1100 kg. Przypomnijmy, że przed kilkoma dniami także Opel zaprezentował wersję swojego „dostawczaka” napędzanego wodorem – Vivaro-e Hydrogen. Obie marki należą do motoryzacyjnego giganta Stellantis. To francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny powstały w 2021 roku w wyniku fuzji włosko – amerykańskiego Fiat Chrysler Automobiles z francuskim Groupe PSA.
e-Expert Hydrogen jest następcą modelu e-Expert, który Peugeot wprowadził na rynek w zeszłym roku. Wariant z ogniwami paliwowymi będzie początkowo oferowany firmom we Francji i Niemczech. Sprzedaż ma ruszyć pod koniec tego roku. Produkcja pojazdów będzie miała miejsce w Valenciennes we Francji, a w następnej fazie w Rüsselsheim w Niemczech (znajduje się tam globalne „Hydrogen & Fuel Cell Competence Centre” właściciela całej grupy – Stellantis).
Zbiorniki na wodór pod furgonetką
Wodorowy samochód dostawczy Peugeota jest dostępny w długościach M i L (4,96 i 5,30 metra) i jest wyposażony w napęd wodorowych ogniw paliwowych z akumulatorem doładowywanym zewnętrznie (na pokładzie). Łączy znany napęd 100 kW grupy Stellantis z ogniwem paliwowym o mocy 45 kW firmy Symbio i magazynem wysokiego napięcia o zawartości energii 10,5 kWh. Zbiorniki do przechowywania do 4,4 kg wodoru są zamontowane pod spodem furgonetki.
Podczas gdy ogniwo paliwowe zapewnia ciągłą moc, akumulator włącza się, gdy potrzeba więcej energii na krótki czas, na przykład podczas przyspieszania. Auto daje możliwość zatankowania wodoru w 3 minuty na dystansie ponad 400 km w cyklu homologacyjnym WLTP. Sam akumulator jest zainstalowany pod przednimi siedzeniami i jest znany z modeli hybrydowych typu plug-in.
Ładowność 1100 kg, uciąg 1000 kg
e-Expert Hydrogen Peugeot daje ładowność do 1100 kilogramów i uciąg 1000 kilogramów. Francuska firma nie ogłosiła jeszcze ceny e-Expert Hydrogen. Wiadomo natomiast że w sprzedaży będzie tylko jeden wariant. „Furgonetka” będzie posiadała dwa pojedyncze siedzenia w kabinie, dwoje drzwi przesuwnych, 17-calowe koła, elektryczny hamulec postojowy z asystentem ruszania pod górę, klimatyzację manualną, kamerę cofania 180° i 7-calowy wyświetlacz. Klapka wlewu paliwa wodorowego znajduje się na lewym tylnym błotniku, a drzwi bagażnika na lewym przednim błotniku.
„Furgonetka na ogniwa paliwowe to nasza odpowiedź na oczekiwania i potrzeby klientów korporacyjnych, a także licznych społeczności miejskich, którym leży na sercu poprawa jakości życia swoich mieszkańców. Obecnie staliśmy się jednym z pierwszych producentów, który od 2021 roku zaczął oferować seryjną produkcję w segmencie kompaktowych samochodów dostawczych w tak szerokiej gamie. Oprócz modeli spalinowych i akumulatorowych, także wersje elektryczną zasilaną wodorowym ogniwem paliwowym” – wyjaśnił Peugeot w swoim komunikacie.
Źródło: peugeot.com