Stolica Chin zamierza do 2025 r. mieć 700 000 punktów ładowania i 310 stacji wymiany baterii. W tym celu operatorzy stacji benzynowych na czele z Grupą Sinopec, przekształcą swoje obiekty. Powstaną też zupełnie nowe punkty, tak aby powstająca sieć wymiany i ładowania umożliwiała lokalizację takiego punktu w promieniu 3 km.
Zgodnie z planem rozwoju energetyki miasta na lata 2021-2025, opublikowanym właśnie przez Pekińską Miejską Komisję ds. Zarządzania Miastami, Pekin będzie dążył do systematycznego przejścia ze stacji benzynowych na stacje ładowania i stacje wymiany akumulatorów. Dokument zawiera wytyczne o tym, że stolica Chin zamierza mieć do 2025 r. 700 000 punktów ładowania i 310 stacji wymiany akumulatorów. Punkty powinny być od siebie oddalone średnio poniżej 3 km.
Ponad 100 000 ładowarek w Pekinie
Chiny to największy producent aut elektrycznych. Według estymacji w tym roku ma przekroczyć liczbę 6 mln nowych aut z napędem NEV. Jeśli chodzi o stacje ładowania to w czerwcu Państwo Środka miało 1,53 mln publicznych punktów ładowania, z czego 103 002 w Pekinie (dane upublicznione przez China Electric Vehicle Infrastructure Promotion Alliance (EVCIPA).
Według EVCIPA liczba stacji wymiany akumulatorów w Chinach wyniosła 1582, z czego Pekin miał ich najwięcej – 272. Najwięcej miało ich NIO, które posiadało w Chinach 1024 stacji wymiany, następnie Aulton New Energy – 450 i Hangzhou Botan Technology – 108 punktów wymiany. Obecnie Szanghaj i Pekin są miastami z największą liczbą stacji wymiany baterii NIO, odpowiednio 76 i 75.
Odciążają sieć elektryczną
Jeśli chodzi o Pekin, miasto będzie również badać wykorzystanie możliwości magazynowania energii przez obiekty, w tym stacje bazowe 5G, stacje ładowania i stacje wymiany baterii, aby pomóc w zmniejszeniu maksymalnego obciążenia sieci elektrycznej o 3-5% do 2025 roku.
Zgodnie z planem Pekin zbuduje również strefy demonstracyjne ładowania na obszarach podmiejskich, aby zaspokoić potrzeby mieszkańców na tamtych obszarach w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych.
Sinopec zmienia profil
W Chinach trwa obecnie promowanie przekształcania stacji benzynowych w stacje ładowania i stacje wymiany baterii. Od ponad roku NIO w ramach partnerstwa z Sinopec buduje stacje wymiany baterii. Sinopec jest największym dostawcą produktów rafinacji ropy naftowej i produktów petrochemicznych w Chinach, z ponad 30 000 stacji benzynowych (drugą co do wielkości na świecie). Prezes Sinopec Zhang Yuzhuo już wcześniej zaznaczył, że firma przyspiesza swoją transformację w zintegrowanego dostawcę usług energetycznych, z planami osiągnięcia 5 000 stacji ładowania i stacji wymiany baterii do 2025 roku.
20 lipca w Yibin w prowincji Syczuan w południowo-zachodnich Chinach uruchomiono pierwszą stację wymiany akumulatorów Sinopec dla ciężkich samochodów ciężarowych, która może automatycznie wymienić akumulatory w pojazdach w ciągu 3 minut i ma maksymalną dzienną wydajność 168 wymian.
Źródło: na podstawie cnevpost.com, własne, fot. Pixabay