Koncern paliwowy podpisał list intencyjny z PKP i Pesa o współpracy na rzecz wdrożenia technologii wodorowych w transporcie szynowym. Podmioty chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe i działania zmierzające do zastosowania wodoru na kolei jako paliwa zasilającego pojazdy szynowe. Działania wpisują się w strategię firmy, zakładającą dynamiczny rozwój paliw alternatywnych. Wodorowa lokomotywa Pesy ma ruszyć w przyszłym roku. Bydgoski producent pracuje też nad szynowym pojazdem pasażerskim zasilanym bateriami.
– Sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla Orlenu bardzo atrakcyjny kierunek, także z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska. Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i Pesa, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe – powiedział Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN Orlen.
Dzięki współpracy Orlenu z PKP i Pesa, Polska może stać się jednym z liderów jeśli chodzi o wdrażanie i rozwój technologii wodorowych w Europie.
– Porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości. Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczymy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze, a my – wraz z naszymi partnerami – będziemy jej pionierami – podkreślił Józef Węgrecki, Członek Zarządu Orlen ds. Operacyjnych.
Potrzebna infrastruktura
Realizacja projektów wodorowych wykracza poza typowy standard budowy prototypu pojazdu szynowego. Oprócz dostarczenia pojazdów wykorzystujących napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi, należy zapewnić możliwość tankowania wodorem budowanych pojazdów.
– Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce oraz dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie, co przyczyni się do osiągnięcia wskaźników wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu. Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN Orlen i Pesa, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym – powiedział Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP.
Pierwszym polskim producentem taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, jest Pesa. Spółka od prawie dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie tego typu energią.
– Lokomotywę z napędem wodorowym zaprezentujemy na targach Trako. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez Pesa Strategii 2025+” – podkreślił Jacek Konop, Wiceprezes Pesa ds. technicznych.
Orlen wcześniej podpisał listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju wodoru w transporcie także z producentem pojazdów szynowych Alstom oraz samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, Gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
Hub wodorowy w budowie
Koncern inwestuje także w budowę hubu wodorowego we Włocławku, który na początku będzie produkował około 170 kg, a docelowo będzie miał wydajność do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. Orlen rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa Orlen”, a wkrótce będzie dysponował także trzema punktami na czeskich stacjach „Benzina – Grupa ORLEN” – w Pradze, Litvinowie i Brnie, na których trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach – w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10.
Źródło: na podstawie Orlen