UDOSTĘPNIJ

Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) oraz organizacja Transport i Środowisko (Transport & Environment) wystosowały apel do Komisji Europejskiej. Producenci ciężarówek oraz ekolodzy naciskają w nim na rozmieszczenie 11 000 punktów ładowania dla ciężarówek elektrycznych w całej UE do 2025 r. Ponadto chcieliby aby do roku a do 2030 liczba ta zwiększyła się do 42 000. Powstać miałby również stanowiska do tankowania wodoru.

W wspólnym piśmie jego autorzy zwracają uwagę, że obecnie istnieje bardzo znikoma liczba działających stacji ładowania dedykowanych dla ciężarówek. Założony cel jest zatem ambitny, ale konieczny do osiągnięcia założeń europejskiego Zielonego Ładu.

Poza koniecznością stworzenia infrastruktury dla ciężarówek EV, sygnatariusze pisma zwracają uwagę na konieczność  wybrania lokalizacji, a potem wybudowania około 300 stacji tankowania wodoru przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych. Powinny one zostać uruchomionych nie później niż w 2025 r. Natomiast do roku 2030 ta liczba powinna wzrosnąć do około 1000.

Warto zaznaczyć, że wspólny wniosek ACEA i T&E  niejako uprzedza spodziewany w tym roku dokument unijny dotyczący infrastruktury paliw alternatywnych (AFID). W swoim piśmie ACEA i T&E „wzywają Komisję Europejską do dostosowania założeń AFID do wymagań bezemisyjnych ciężarówek i autobusów, z wiążącymi celami dla infrastruktury we wszystkich państwach członkowskich UE. Tak, aby zapewnić płynność w zakresie transportu transgranicznego. Sygnatariusze zwrócili też uwagę, że podjęcie działań w tym zakresie „ jest to pilne i kluczowe, aby zachęcić profesjonalnych przewoźników do szybkiego przejścia na pojazdy bezemisyjne”.

Jak możemy przeczytać w piśmie do Komisji Europejskiej: ciężarówki napędzane energią elektryczną i wodorem wymagają specjalnej infrastruktury do ładowania i uzupełniania paliwa ze względu na duże zapotrzebowanie na moc i energię, a także wymagania dotyczące miejsca parkingowego i dostępu. Komisja Europejska musi uwzględnić te szczególne potrzeby w zakładanych przez AFID celach, zapewniając możliwość ładowania i uzupełniania paliwa w zajezdniach ciężarówek, w węzłach logistycznych (podczas załadunku i rozładunku), w miejscach publicznych na obszarach miejskich i wzdłuż autostrad.

Nasza branża jest w pełni zaangażowana w realizację Zielonego Ładu, a tym samym w neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla transport drogowy (ma stać się on faktem najpóźniej do 2050 r). W tym celu inwestujemy w samochody ciężarowe neutralne pod względem emisji CO2. Jednak nasi klienci nie będą kupować tych pojazdów, jeśli nie będą mieli do dyspozycji infrastruktury ładowania czy ponownego tankowania w trakcie wykonywania kursów z jednego kraju do drugiego. Zbliżający się „AFID reviev” to doskonała okazja dla producentów, inwestorów czy nabywców, aby potwierdzić, że rozwój infrastruktury i wdrażanie pojazdów bezemisyjnych idą z sobą w parze – powiedział Martin Daum, prezes zarządu ds. pojazdów użytkowych ACEA i dyrektor generalny Daimler Truck AG.

Przyszłość jest elektryczna, nawet dla samochodów ciężarowych. Przejście na bezemisyjne ciężarówki właśnie się dokonuje i nadszedł czas, aby Komisja Europejska też to dostrzegła. W ciągu najbliższych czterech lat musimy zbudować 10 000 punktów ładowania samochodów ciężarowych m. in. w węzłach logistycznych i wzdłuż wszystkich głównych autostrad w Europie – powiedział William Todts, dyrektor wykonawczy w Transport & Environment.

Długodystansowe elektryczne samochody dostawcze, podróżujące po całej Europie, nie zawsze mają możliwość powrotu do zajezdni gdzie czeka na nich punkt ładowania. Dlatego zdaniem przedstawicieli branży tak ważne jest aby wyznaczyć ambitne cele w zakresie rozmieszczenia publicznych stacji ładowania o niższej mocy (100 kW) na parkingach dla ciężarówek wzdłuż autostrad.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) to zrzeszenie branżowe z siedzibą w Brukseli zrzeszające 15 głównych producentów samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów w UE. Członkami ACEA produkującymi samochody dostawcze są DAF Trucks, Daimler Trucks, Ford Trucks, IVECO, MAN Truck & Bus, Scania i Volvo Group.

Źródło: greencarcongress.com

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA