Toyota zaprezentowała drugą generację sedana Mirai, samochodu elektrycznego na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV). Jak informuje japoński koncern, nowy Mirai to pierwszy samochód na rynku, który oczyszcza powietrze podczas jazdy.
Pojazd został zbudowany na modułowej platformie GA-L z serii TNGA, która pozwoliła lepiej rozłożyć elementy napędu i zapewnia przestronniejsze, pięcioosobowe wnętrze. Nowa architektura stworzyła warunki do montażu dodatkowego, trzeciego zbiornika paliwa, co m.in. przyczyniło się do zwiększenia zasięgu pojazdu na jednym tankowaniu o 30%, do około 650 km. Zestaw ogniw paliwowych został przesunięty do przodu spod kabiny do przedniej części pojazdu, co zwiększyło ilość miejsca dla pasażerów oraz pozwoliło zamontować z tyłu trzyosobową kanapę zamiast dotychczasowych dwóch miejsc siedzących i podłokietnika. Ponadto, dzięki nowej platformie, rozkład masy samochodu wynosi 50:50.
W ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym, tak jak w poprzednim modelu. Zestaw jest mniejszy i zastosowano w nim mniej ogniw (330 zamiast 370). Mimo to jego maksymalna moc wzrosła ze 114 kW do 128 kW. Toyota poprawiła także odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Mirai drugiej generacji szybciej uzyskuje pełną moc nawet przy temperaturze -30 stopni Celsjusza. Innowacje i udoskonalenia układu napędowego zaowocowały redukcją jego masy o 50% przy zwiększeniu mocy o 12%. Mirai rozwija 182 KM, moc przenoszona jest na tylne koła. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy i może się rozpędzić maksymalnie do 175 km/h.
Nowy model został wyposażony w katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza, które jest doprowadzane do ogniw paliwowych. Filtr z włókniny wychwytuje mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikonu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.
Toyota Mirai otrzymała wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy, który zastąpił baterię niklowo-wodorkową. Nowy akumulator jest mniejszy, bardziej energooszczędny i wydajny oraz zapewnia wyższy poziom ekologiczności.
Wraz z wejściem na rynek Mirai drugiej generacji, Toyota zamierza 10-krotnie zwiększyć roczną sprzedaż wodorowego sedana. Japoński koncern rozpoczął prace rozwojowe nad FCEV w 1992 roku. Pierwsza generacja Mirai trafiła do sprzedaży w 2014 r.
toyotanews.eu, materiały własne