Na rynku samochodów nowych, już prawie co dziesiąte wyświetlane na otomoto ogłoszenie sprzedaży dotyczy hybrydy. Dynamicznie rośnie liczba ofert pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Tylko w pierwszym półroczu 2021 było więcej ofert ich sprzedaży, niż w całym poprzednim roku. Dopłaty do zakupu nowych samochodów w ramach programu „Mój elektryk” mogą wzmocnić ten trend. Wśród nowych samochodów elektrycznych najpopularniejsze jest Porsche Taycan, a wśród używanych Tesla Model S.
Skala rośnie
O skali zmian na polskim rynku świadczą dane historyczne. W roku 2018 ogłoszeń dotyczących sprzedaży nowych samochodów hybrydowych i elektryków było łącznie 779. W pierwszym półroczu 2021 roku już 12 razy więcej – 9697 ofert. Podobnie sytuacja ma się na rynku samochodów używanych, choć tutaj dynamika przyrostu liczby ogłoszeń jest dużo mniejsza (17 205 ogłoszeń w I półroczu 2021 w porównaniu z 10 431 ofert w roku 2018). Kierowcy mniej ufnie podchodzą jeszcze do używanych elektryków i hybryd, bo ogłoszenia tych pojazdów z rynku wtórnego odnotowały tylko 1,5% liczby wyświetleń.
– Wciąż mowa o absolutnym marginesie rynku wtórnego, który zdominowany jest przez samochody z napędem konwencjonalnym. Dziewięciu na dziesięciu naszych użytkowników poszukuje aut z silnikiem benzynowym (51%) i Diesla (40%). Tych rozważających zakup hybryd lub elektryków jest zaledwie dwóch na stu – mówi Agnieszka Czajka, general manager otomoto. – Warto zauważyć, że zainteresowanie i podaż wyraźnie tu rosną, dostępna oferta rokrocznie niemal się podwaja. Niewątpliwie jednak ten rynek ma potencjał na znacznie bardziej dynamiczny rozwój, ale wymaga odpowiedniej stymulacji.
Na rynku wtórnym, największą popularnością wśród hybryd (MHEV i PHEV) cieszy się Toyota Auris (10% liczby wyświetleń w I półroczu 2021). Na drugim miejscu uplasowały się Toyota Prius i Toyota C-HR (w obu przypadkach 7% wyświetleń ogłoszeń). Inaczej wyglądają preferencje kierowców na rynku samochodów nowych. Tutaj największą popularnością wśród hybryd cieszy się Toyota RAV4 (10% liczby wyświetleń). Na drugim miejscu Toyota Corolla (7% wyświetleń ogłoszeń), a na trzecim Suzuki Vitara (5% wyświetleń ofert). Wśród hybryd, zarówno nowych jak i używanych, największe zainteresowanie kierowców wzbudzają samochody pochodzące z Polski. Oraz pojazdy relatywnie młode: pojazdy używane z roczników 2016 -2020 odnotowały 63% liczby wyświetleń ogłoszeń.
Finanse decydują
Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się samochody elektryczne (jest ich relatywnie niewiele – przyp. red.) Ich ogłoszenia na rynku pojazdów nowych wyświetlano 2,1% razy, natomiast na rynku wtórnym zaledwie… 0,38%.
– Poza praktycznymi aspektami używania elektryka w Polsce, prawdopodobnie niewielką wiedzą na temat tego rodzaju napędów i idącą za tym sporą obawą przed zakupem, kluczowe znaczenie mogą mieć tutaj finanse. Średnia cena nowego samochodu oferowanego na otomoto to ponad 236 tysięcy złotych, a używanego pojazdu elektrycznego ponad 123 tysiące złotych – dodaje Agnieszka Czajka.
Wśród nowych samochodów najpopularniejsze jest Porsche Taycan (12% liczby wyświetleń), choć tutaj trzeba zaznaczyć, że prawdopodobnie nie wszyscy oglądający to osoby realnie zainteresowane zakupem. Na drugim miejscu jest Audi e-tron (8% wyświetleń ogłoszeń), a na kolejnych Volkswagen ID.3 i Skoda Enyaq (po 7% liczby wyświetleń). Na rynku wtórnym najpopularniejsza wśród kierowców jest Tesla Model S (15% liczby wyświetleń). Na kolejnych pozycjach w rankingu BMW i3 oraz Nissan Leaf (po 10% wyświetleń ogłoszeń).
Większość kierowców myśląc o samochodzie elektrycznym szuka egzemplarzy relatywnie nowych. 59% wyświetleń ogłoszeń dotyczyło pojazdów w wieku 1 – 4 lat. Ale z roku na rok przybywa osób zainteresowanych także starszymi samochodami, co oczywiście koreluje ze zwiększoną ich dostępnością na rynku. W 2018 roku, oferty pojazdów w wieku 5 – 10 lat stanowiły 20% wystawień, w 2021 roku – już 33%.
Więcej informacji na temat stanu wtórnego rynku samochodów elektrycznych zawartych będzie w raporcie przygotowywanym we współpracy Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i OTOMOTO. Premiera 7 października podczas Kongresu Nowej Mobilności (KNM) w Łodzi.
Źródło: na podstawie otomoto, własne