UDOSTĘPNIJ

Za dwa lata w sprzedaży pojawi się kolejna generacja samochodów Volvo opartych na platformie SPA2. Pojazdy na określonych odcinkach dróg zapewnią możliwość jazdy autonomicznej. Nowe modele zostaną wyposażone w laserowe radary (LiDAR-y) firmy Luminar oraz technologię precyzyjnego mapowania terenu i obiektów wokół samochodu.

Jako pierwszy do sprzedaży  wejdzie system jazdy autonomicznej działający wyłącznie na autostradach. Ma się nazywać Highway Pilot. Później te technologie mają być rozwijane, a oferta rozszerzana o kolejne opcje autonomiczności.

Jak informuje Volvo, konieczne będzie wprowadzenie odpowiednich zmian w elektronice pojazdów. Mapowanie obiektów i sytuacji wokół samochodu musi być precyzyjne i szybkie.

Jeśli klient się zdecyduje na wyposażenie pojazdu w LiDAR, funkcja jazdy autonomicznej zostanie włączona poprzez zdalną aktualizację (OTA). Przed aktywowaniem tej funkcji, system zweryfikuje, czy jej uruchomienie jest możliwe i bezpieczne w danym miejscu.

Jak powiedział Henrik Green, szef rozwoju technologii w Volvo Cars:
„Technologia jazdy autonomicznej może być jednym z najskuteczniejszych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo ruchu drogowego w historii. Oczywiście, jeśli zostanie wdrożona w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. Nasze samochody będą przygotowane do samodzielnego podejmowania licznych decyzji. Stawiamy kolejny krok w kierunku bezpieczeństwa”.

LiDAR będzie miał więcej zastosowań. Może usprawnić systemy aktywnego wspomagania kierowcy (ADAS). Volvo nie wyklucza, że w przyszłości LiDAR stanie się wyposażeniem seryjnym wszystkich samochodów oferowanych przez szwedzką markę.

LiDAR wysyła miliony impulsów laserowych tworząc trójwymiarową mapę przestrzeni wokół pojazdu. Zawiera ona pełne dane dotyczące innych obiektów, ich położenia, prędkości, etc. Cały proces nie wymaga połączenia z internetem.

Jak informuje Volvo, mapowanie obiektów odbywa się bardzo szybko i jest stabilne. LiDAR jest niezbędny do jazdy autonomicznej przy wyższych prędkościach lub przy gorszych warunkach atmosferycznych. Kamery i radary również znajdą zastosowanie w nowych modelach Volvo, ale mają pełnić rolę wspomagającą. Dostosowanie samochodu do jazdy autonomicznej wymaga modyfikacji układu kierowniczego i hamulcowego, czy zasilania. Te systemy muszą mieć tzw. back-up.

„Wkrótce Twoje Volvo będzie mogło samodzielnie jeździć po autostradach, gdy samochód uzna, że jest to bezpieczne. Po aktywowaniu tej funkcji, Twoje Volvo przejmie odpowiedzialność za kierowanie pojazdem. Kierowca będzie się mógł odprężyć, oderwać wzrok od drogi i zdjąć ręce od kierownicy. Z biegiem czasu aktualizacje bezprzewodowe poszerzą obszary, w których samochód będzie zdolny do samodzielnej jazdy. Dla nas bezpieczne wprowadzenie autonomii oznacza jej stopniowy, przemyślany rozwój” – dodał Henrik Green.

Volvo Cars oraz Luminar zamierzają zacieśnić współpracę. Obie firmy planują wspólnie rozwijać technologie radarów laserowych i wdrażać je do seryjnej produkcji. Volvo Cars podpisało też umowę o możliwości zwiększenia swoich mniejszościowych udziałów w Luminar.

„Volvo jest uważane za jednego z pionierów jazdy autonomicznej. Ma też wiele zaawansowanych technologii bezpieczeństwa. Jego kolejnym rozdziałem będzie jazda autonomiczna, gdzie Volvo znowu odgrywa kluczową rolę. Dla nas ten projekt także był wyzwaniem. Musieliśmy nasze rozwiązanie dopasować do środowiska, jakim jest samochód, a koszty i technologię dostosować do produkcji seryjnej. Dzięki Volvo będzie ona dostępna dla ludzi na całym świecie” – powiedział Austin Russell, założyciel i prezes firmy Luminar.

media.poznajvolvo.pl, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA