newsroom.nissan-europe.com, materiały własne
Nissan zaprezentował w Tokio kolejną generację elektrycznego modelu LEAF.
Pojazd dysponuje zespołem baterii litowo-jonowych o pojemności 40 kWh, zapewniających zasięg 378 km na jednym ładowaniu wg nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC.
Moc japońskiego EV to 150 KM a moment obrotowy 320 Nm. Samochód może się maksymalnie rozpędzić do 144 km/h.
Pod koniec 2018 r. w sprzedaży ukaże się wersja o wyższej mocy, wyposażona w pojemniejszy zestaw baterii.
Nowy LEAF ma 4480 mm długości, 1790 mm szerokości i 1735-1745 mm wysokości.Rozstaw osi wynosi 2700 mm a współczynnik oporu powietrza – 0,28 Cx.
LEAF został pierwszym modelem Nissana w Europie oferującym pionierskie systemy wspomagające kierowcę.
System ProPILOT ułatwia trzymanie się pasa drogi, po której samochód się porusza, natomiast ProPILOT Park po aktywacji przejmuje kontrolę nad kierowaniem, przyspieszaniem, hamowaniem i wyborem przełożenia, aby automatycznie wprowadzić pojazd na stanowisko parkingowe.
Technologia e‑Pedal umożliwia ruszanie, zwiększanie i zmniejszanie prędkości oraz zatrzymywanie się poprzez samo operowanie pedałem przyspieszenia. Przy całkowicie zwolnionym pedale przyspieszenia układ odzyskiwania energii i hamulce cierne są włączane automatycznie, doprowadzając stopniowo do całkowitego zatrzymania się samochodu. Pojazd pozostaje nieruchomy, nawet na wzniesieniu, dopóki pedał przyspieszenia nie zostanie ponownie wciśnięty. Oczywiście w razie konieczności nagłego zatrzymania się, kierowca może skorzystać z tradycyjnego pedału hamulca.
Jak powiedział Hiroto Saikawa, prezes i dyrektor generalny Nissana:
„Nowy Nissan LEAF jest wizytówką wizji inteligentnej mobilności Nissana, która jest głównym filarem strategii marki. Nowy Nissan LEAF ze zwiększonym zasięgiem na jednym ładowaniu, w połączeniu z technologią autonomicznej jazdy, taką jak ProPILOT Park, i z prostą obsługą systemu e-Pedal wzmacnia pozycję Nissana jako lidera rynku samochodów elektrycznych oraz ekspansję samochodów elektrycznych w ujęciu globalnym. LEAF jest także zapowiedzią rozwiązań, które będą stosowane w przyszłych modelach Nissana”.
Nowy LEAF może być ponadto wykorzystany jako ruchome źródło energii. System magazynowania energii xStorage, w który wyposażono pojazd, umożliwia pobór energii z sieci i przekazywanie jej tam z powrotem. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie:
„Technologia Vehicle-to-Grid (V2G) pozwala na dwukierunkowy przepływ energii, a tym samym pełną integrację samochodów elektrycznych z siecią elektroenergetyczną. Pomaga ona także we wchłonięciu energii z mniej przewidywalnych źródeł odnawialnych przez sieć elektroenergetyczną poprzez lepsze zintegrowanie i zwiększenie opłacalności eksploatacji tych źródeł. Właściciele elektrycznych Nissanów mogą podłączać swoje auta do sieci elektroenergetycznej, aktywnie uczestnicząc w dostarczaniu energii i uzyskując z tego tytułu dodatkowy dochód. Po wprowadzeniu technologii V2G na dużą skalę może ona stać się czynnikiem „zmieniającym zasady gry” dla właścicieli samochodów elektrycznych Nissana, którzy staną się aktywnymi uczestnikami rynku energii”
Klienci otrzymają ponadto dostęp do nowo zaprojektowanego interfejsu w aplikacji „New Nissan LEAF” na smartfony, która pozwala im monitorować stan naładowania pojazdu, wyszukać najbliższą stację ładowania oraz zaprogramować ogrzanie lub schłodzenie wnętrza przed podróżą.
Nowy LEAF trafi do europejskich salonów w styczniu 2018 r.
Pierwsza generacja modelu, która zadebiutowała w 2010 r., znalazła ponad 280,000 klientów.