Last Mile Experts opublikował Green Last Mile Europe Report 2022, dotyczący najnowszych trendów oraz innowacji w branży kurierskiej oraz ściśle z nią powiązanym sektorem dostaw ostatniego kilometra. Publikacja skupia doświadczenia i opinie ekspertów oraz największych podmiotów rynkowych i wyznacza standardy, za którymi przedsiębiorcy podążać będą przez najbliższe lata. Przejście na w 100% elektryczne samochody użytkowe pozwoliłoby zmniejszyć całkowitą emisję dwutlenku węgla o ponad 62 miliony ton. Po modelu e-NV200 (premiera w 2014r.), Nissan wprowadza na rynek elektrycznego Townstara i liczy na klientów – firmy kurierskie. Auto, które ma pojawić się w Polsce w lecie br., wyposażone ma być w akumulator o pojemności 43 kWh netto oraz silnik o mocy 122 KM, oferujący moment obrotowy 245 Nm i zasięg do 285 km.
Mniejszy całkowity koszt
Twórcy raportu przywołują dane, według których w 2020 roku w samej Unii Europejskiej łączna emisja dwutlenku węgla przekroczyła poziom 2,5 miliarda ton. Analiza przeprowadzona przez Komisję Europejską dowodzi, że samochody osobowe oraz lekkie pojazdy dostawcze odpowiedzialne są za kolejno 12% i 2,5% tego wyniku. Na tej podstawie można założyć, że przejście na w 100% elektryczne samochody użytkowe pozwoliłoby zmniejszyć całkowitą emisję o ponad 62 miliony ton.
Pojazdy elektryczne to jednak nie tylko korzyść dla środowiska, lecz także dla samych firm. Jak zauważają autorzy raportu, całkowity koszt użytkowania samochodu elektrycznego jest znacznie niższy niż w przypadku jego spalinowego odpowiednika. Zważając na obecne wysokie ceny paliw, przejechanie jednego kilometra korzystając z energii elektrycznej jest zdecydowanie tańsze od pokonania tego samego dystansu pojazdem zasilanym benzyną lub olejem napędowym. Ponadto, samochód elektryczny jest konstrukcją prostszą, zawierającą mniej potencjalnie awaryjnych elementów, niż samochód spalinowy – nie posiada chociażby sprzęgła czy rozrusznika. Nie wymaga także cyklicznej wymiany oleju silnikowego, a za sprawą hamowania regeneracyjnego (rekuperacja -przyp. red.) znacznie wolniej zużywają się tarcze i klocki hamulcowe. Przynosi to wymierne korzyści dla flot firm kurierskich, których wydatki na serwis pojazdów pochłaniają dużą część budżetu.
Elektryczny Townstar nadchodzi
Nissan jest pionierem rynkowym w zakresie w pełni elektrycznych lekkich pojazdów użytkowych. Wprowadzony do sprzedaży w 2014 roku model e-NV200 zaoferował kombinację praktyczności, wygody, niskich kosztów użytkowania oraz przyjaznego środowisku napędu. Nową propozycją marki w tym segmencie jest Townstar, który już niedługo dostępny będzie w odmianie w 100% elektrycznej. Zastąpi tym samym swojego uznanego na rynku poprzednika, który z powodzeniem od lat wykorzystywany jest we flotach takich firm, jak InPost czy Poczta Polska.
Firmy kurierskie na celowniku
– Branża kurierska, a w szczególności sektor dostaw ostatniego kilometra, to w ostatnich latach obszar niezwykle dynamicznego rozwoju. Już teraz na ulicach miast zaobserwować możemy widoczny wzrost liczby elektrycznych pojazdów, za pomocą których kurierzy dostarczają przesyłki klientom. Z zaciekawieniem obserwujemy innowacyjne działania podejmowane przez firmy kurierskie i mamy nadzieję, że wiele z nich – po raz kolejny lub po raz pierwszy – wybierze właśnie elektryczne Nissany jako pojazdy dla swoich pracowników – powiedział Maciej Klenkiewicz, dyrektor zarządzający Nissan Sales CEE.
Źródło: na podstawie Nissan, własne