Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Zmian Klimatu (KOZK) zainicjowało kampanię elektromobilni.pl, której celem jest wzrost świadomości społecznej w zakresie zeroemisyjnych technologii w transporcie. Centralnym elementem kampanii jest serwis elektromobilni.pl, stanowiący obszerną bazę wiedzy na temat elektromobilności oraz oferujący nowoczesne i interaktywne kalkulatory i porównywarki, uławiające zakup i użytkowanie samochodów elektrycznych, w tym m.in. mapę stacji ładowania, katalog EV, porównywarka taryfowa i całkowitych kosztów eksploatacji, kalkulatory kosztów podróży, ładowania czy emisji CO2. Uruchomiono także także pierwszy w Polsce klub posiadaczy i użytkowników EV, który oferuje zniżki na usługi ładowania w największej sieci w Polsce, a także program Elektromobilna Polska, skierowany do miast, miejsc, instytucji i firm przyjaznych elektromobilności. Docelowa ma być tysiące takich miejsc w Polsce. Jednym z partnerów strategicznych projektu został Nissan. Dorota Pajączkowska, PR Manager w Nissan Sales CEE, opowiedziała nam m.in. o zaangażowaniu Nissana w kampanię elektromobilni.pl, przyczynach rynkowego sukcesu modelu LEAF czy planowanych premierach marki w segmencie samochodów elektrycznych. Zapraszamy do lektury.
Dlaczego warto Nissan zdecydował się zaangażować w kampanię edukacyjną elektromobilni.pl?
Nissana, jako światowego pioniera w dziedzinie samochodów elektrycznych produkowanych na masową skalę, który ma na koncie ponad pół miliona sprzedanych sztuk modelu LEAF, nie mogło zabraknąć wśród partnerów tak ważnego dla polskiego rynku przedsięwzięcia, jakim jest kampania społeczno-edukacyjna elektromobilni.pl. Od ponad 7 lat budujemy świadomość ekologiczną wśród polskich kierowców. Coraz większa ich rzesza deklaruje chęć zakupu takiego pojazdu do użytku prywatnego lub do firmy. Jednak nadal wpływ na decyzje o zakupie ma kilka istotnych czynników, które wymagają wsparcia. By pobudzić ten rynek, potrzebne są właśnie takie przedsięwzięcia, których celem jest edukacja i promocja zrównoważonego transportu. Jako partner kampanii elektromobilni.pl chcemy, wraz z pozostałymi jej uczestnikami, wspólnie budować świadomość społeczną, edukować i promować technologie zeroemisyjne w transporcie.
Czy edukacja jest ważnym elementem prowadzenia biznesu Nissana?
Edukacja stanowi nieodzowny element naszej działalności. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do nowych, innowacyjnych rozwiązań wprowadzanych na rynek, a do tej kategorii możemy bez wątpienia zaliczyć samochody bezemisyjne. Wprawdzie napędy elektryczne nie są niczym nowym – Nissan wyprodukował swój pierwszy elektryczny samochód już w latach 40-tych ubiegłego wieku – ale po kilkudziesięciu latach królowania konwencjonalnych napędów spalinowych ponowne zastosowanie tego typu rozwiązań wywołało prawdziwą rewolucję. Problem zanieczyszczenia środowiska i konieczności jego ochrony spowodował konieczność poszukiwania bardziej racjonalnych rozwiązań i promowania zrównoważonego rozwoju. A to – na poziomie zarówno prywatnych klientów, jak i firm i instytucji – wymaga znaczącej zmiany świadomości i dotychczasowego modelu działania. Dlatego edukacja jest tu elementem kluczowym, by móc przeprowadzić transformację rynku motoryzacyjnego w kierunku bardziej przyjaznym dla środowiska. Nissan od lat angażuje się w liczne przedsięwzięcia służące promocji elektromobilności, czego naturalną kontynuacją jest dołączenie do kampanii elektromobilni.pl.
Nissan LEAF to jeden z najlepiej sprzedających się „elektryków” w Europie. Na czym polega sukces sprzedażowy tego modelu?
Można powiedzieć, że LEAF, jako pierwszy w pełni elektryczny samochód na świecie produkowany na masową skalę, jest prekursorem bezemisyjnej mobilności. W tym roku model ten odchodzi swoje 10-lecie, a łączna liczba sprzedanych egzemplarzy to ponad pół miliona. Nissan może się więc pochwalić dekadą doświadczeń w tworzeniu samochodów elektrycznych i odpowiadaniu na zmieniające się potrzeby klientów. Wraz z upływem lat i wprowadzaniem kolejnych ulepszeń, LEAF ewoluował od samochodu idealnego do jazdy po mieście po uniwersalny rodzinny pojazd, który zaspokaja różne potrzeby klientów i doskonale wpisuje się w ich styl życia. Klienci doceniają jego doskonałe własności jezdne, osiągi i łatwość przemieszczania się w każdych warunkach, a także zaawansowane technologie wspomagające kierowcę, w tym między innymi bardzo lubianą funkcję e-Pedal, umożliwiającą jazdę przy użyciu wyłącznie pedału przyspieszenia. Nie bez znaczenia są również koszty użytkowania, znacząco niższe od spalinowego odpowiednika, a także wyjątkowa niezawodność. Nissan LEAF jest objęty przedłużoną gwarancją na pojemność akumulatora trakcyjnego – do 8 lat lub 160 000 km przebiegu. To jedna z najatrakcyjniejszych ofert na rynku, a liczba napraw gwarancyjnych utrzymuje się na wyjątkowo niskim poziomie.
Jakich premier samochodów Nissana w segmencie elektromobilności możemy się spodziewać w roku 2021?
W przyszłym roku czeka nas premiera modelu Ariya, pierwszego w pełni elektrycznego coupé crossovera, który otwiera nowy rozdział dla marki Nissan. Ariya, będąca szczytem technologii i designu Nissana, zadebiutowała podczas wirtualnego wydarzenia w Japonii w lipcu tego roku. Model ten stanowi ważny krok w transformacji Nissana, w ramach której firma ma ponownie koncentrować się na swoich kluczowych atutach, a jednym z nich są właśnie pojazdy zelektryfikowane.
Kiedy Ariya zadebiutuje na polskim rynku?
Ariya trafi do sprzedaży w drugiej połowie przyszłego roku.
Jakie są dziś największe bariery rozwoju elektromobilności z perspektywy koncernu motoryzacyjnego i jak rozwój tego rynku widzą Państwo w najbliższej przyszłości?
Wciąż dla wielu osób barierami rozwoju elektromobilności w Polsce są przekonania o wysokich cenach samochodów elektrycznych, niewystarczającym ich zasięgu czy braku odpowiedniej infrastruktury ładowania, ale według nas to w dużej mierze po prostu mocno zakorzenione stereotypy. Fakty bezsprzecznie pokazują, że ceny aut elektrycznych spadają, a ponadto na rynku jest coraz więcej atrakcyjnych ofert finansowania zakupu czy wynajmu. Pojawiające się w sprzedaży nowe modele oferują coraz większe zasięgi, pozwalając korzystać z pojazdów bezemisyjnych nawet w dłuższych trasach. Infrastruktura ładowania dynamicznie się rozwija, przybywa i operatów, i punktów ładowania, a poza tym doświadczenia pokazują, że znakomita większość posiadaczy samochodów elektrycznych ładuje swoje samochody w nocy w domu. Stąd prawdziwą barierą rozwoju elektromobilności jest wprawdzie rosnąca, ale wciąż jeszcze u nas niska świadomość klientów w zakresie rzeczywistych korzyści, jakie wiążą się z użytkowaniem samochodów elektrycznych. Zatem słowo-klucz to edukacja.
Rynek samochodów elektrycznych w Polsce – podobnie jak w Europie – rośnie, co jest dobrym prognostykiem, biorąc pod uwagę sytuację pandemiczną i ogólne znaczące spadki sprzedaży nowych samochodów w tym roku. Przybywa nowych modeli i graczy na rynku, a to zdecydowanie sprzyja promocji bezemisyjnej mobilności wśród polskich klientów. Wprawdzie udział elektrycznych aut w polskim rynku wynosi zaledwie ok. 1% i jest wciąż znacznie niższy niż w większości krajów Europy, ale w przypadku Nissana odsetek ten wynosi blisko 6% całkowitej sprzedaży marki. Optymistycznie patrzymy więc w przyszłość i z niecierpliwością czekamy na nasz nowy flagowy model, Nissana Ariya.