Niemiecki minister gospodarki, Peter Altmaier, ujawnił, że rząd jest gotowy do udzielenia wsparcia producentom samochodów elektrycznych. Jedną z rozważanych możliwości jest zwolnienie firm wytwarzających EV z niektórych opłat za energię.
Altmaier dodał, iż rząd nie oczekuje, że przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej będą produkować na własną rękę baterie do pojazdów elektrycznych, zaznaczył jednak, że rozwój elektromobilności wymaga zagwarantowania dostaw ogniw litowo-jonowych. Rząd Niemiec zamierza wspierać krajowy przemysł w tym zakresie, a konkretne decyzje zostaną podjęte w niedalekim czasie. Jednocześnie, władze nie zamierzają jednak zrezygnować ze wspierania produkcji pojazdów zasilanych olejem napędowym.
Według wcześniejszych doniesień Der Spiegel, niemiecki rząd rozważa założenie nowego, wspólnego funduszu z branżą motoryzacyjną. Zgromadzone środki zostałyby przeznaczone na opracowanie technologii redukującej wpływ samochodów z silnikami Diesla na środowisko. Producenci pojazdów mieliby wesprzeć fundusz kwotą w wysokości 5 miliardów euro. Rzeczniczka prasowa VDA (Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego, zrzeszającego m.in. Grupę Volkswagena, BMW oraz Daimlera), ujawniła, że branża nie została poinformowana o podobnych planach.
Rząd zamierza również przedyskutować kwestię wyroku Federalnego Sądu Administracyjnego w Lipsku, który zdecydował w lutym, że niemieckie miasta, niezależnie od regulacji krajowych, mogą ustanawiać lokalne limity emisji spalin pojazdów. Gabinet Angeli Merkel planuje podjąć kroki, które pozwolą na uniknięcie wprowadzenia zakazów wjazdu odnoszących się do samochodów napędzanych olejem napędowym. Spośród 15 mln pojazdów z silnikami Diesla poruszającymi się po niemieckich drogach, jedynie 2,7 mln spełnia najnowszą normę emisji spalin Euro 6.
Tymczasem elektromobilność rozwija się w Niemczech coraz szybciej. W 2017 r. zarejestrowano tam najwięcej EV w Europie, nie licząc Norwegii. Niemieccy klienci nabyli w ubiegłym roku 54 617 samochodów całkowicie elektrycznych, wodorowych i hybryd typu plug-in, co oznacza wzrost o niemal 117% w porównaniu do 2016 r.
reuters.com, materiały własne