Od przyszłego roku Niemcy zmniejszą zachęty finansowe do zakupu samochodów elektrycznych. Całkowicie znikną dopłaty do hybryd typu plug-in, a dofinansowanie otrzymają już tylko klienci indywidualni.
Niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu poinformowało, że rosnąca popularność pojazdów elektrycznych powoduje, że dotacje rządowe w obecnej formie stają się zbędne. Zachęty w postaci premii wypłacane nabywcom samochodów elektrycznych wygasną całkowicie po wydaniu kwoty 3,4 mld euro z budżetu przez najbliższe dwa lata. Po niemieckich drogach jeździ obecnie ponad 600 000 pojazdów z napędem elektrycznym. Razem z hybrydami jest ich ponad milion.
2 mln elektryków na koniec 2022 r.
– Rynek elektromobilności stał się masowy. Nasz cel 1 miliona aut zelektryfikowanych został osiągnięty w 2021 r. W tym roku zbliżymy się do dwóch milionów. Pojazdy elektryczne stają się zatem coraz bardziej popularne i nie będą już potrzebowały dotacji rządowych w najbliższej przyszłości. Wciąż musimy jednak kształtować transformację. Dlatego właśnie przeprojektowujemy nasze dofinansowania. W nadchodzącej fazie dopłat kładziemy wyraźny nacisk na ochronę klimatu i koncentrujemy finansowanie na pojazdach wyłącznie elektrycznych zasilanych bateriami. Zapewnia to większą ochronę klimatu w transporcie i wykorzystuje dostępne środki budżetowe w ukierunkowany sposób – powiedział Robert Habeck federalny minister gospodarki i ochrony klimatu.
W ramach zmian zlikwidowane zostaną dopłaty do samochodów służbowych, a z programu skorzystają tylko klienci indywidualni. Zgodnie z planem, dopłaty do pojazdów z napędem elektrycznym o cenie poniżej 40 000 euro zmaleją na początku przyszłego roku do 4500 euro z 6000 euro obecnie, a w następnym roku do 3000 euro. Dla samochodów o cenie powyżej 40 000 euro dotacja zmniejszy się na początku przyszłego roku do 3000 euro z 5000 euro obecnie. Dziś nie można otrzymać dopłat do zakupu samochodów o cenie powyżej 65 000 euro. Od 2024 roku bez dopłaty pozostaną pojazdy w cenie 45 000 euro i wyższej.
Hybrydy bez dopłat
Niemiecki rząd wygasi do końca roku zachęty dla samochodów hybrydowych typu plug-in. Od 1 stycznia 2023 r. pojazdy hybrydowe typu plug-in nie będą już otrzymywać wsparcia z premii środowiskowej. Jak wynika z rządowego oświadczenia są cyt.: „wątpliwości co do eko jakości tych pojazdów”.
Warto przypomnieć, że alternatywne typy napędów zakończyły bilanse w 2021 r. prawie wyłącznie pozytywnymi wynikami. W przeciągu ubiegłego roku zarejestrowano w Niemczech 754 588 pojazdów z napędem hybrydowym (+43,0%). Hybrydy osiągnęły 28,8 procent udziału w rynku. Jeśli chodzi o pełne elektryki to w całym roku 2021 zarejestrowano w Niemczech 355 961 aut BEV. W sumie po niemieckich drogach jeździ obecnie ponad 600 000 pojazdów z napędem elektrycznym. Razem z hybrydami jest ich grubo ponad milion.
Norwegia też zmniejsza subwencje
Inny prymus elektromobilnej rewolucji Norwegia już w maju poinformowała o podobnych krokach. Tamtejszy rząd ogłosił wtedy korekty do swojego planu budżetowego. Znalazło się w nim m.in. zniesienie dopłat do pojazdów elektrycznych. Od 1 stycznia 2023 r. zniesione zostanie zwolnienie z podatku VAT na samochody elektryczne kosztujące ponad 500 000 koron (nieco poniżej 49 000 EUR).
Źródło: na podstawie bmwk.de, fot. własne, Pixabay