Ministerstwo Transportu poinformowało o rozpoczęciu programu dofinansowania dla firm transportowych z całych Niemiec. Na ten cel zostanie przeznaczonych 600 mln euro. Dotychczas dotacje otrzymało 10 firm transportowych m.in. z Monachium, Kolonii, Berlina i Hamburga. Efektem ma być pojawienie się na drogach 1700 przyjaznych dla środowiska autobusów.
Szef federalnego resortu transportu Volker Wissing poinformował o uruchomieniu środków na łączną kwotę około 600 mln euro na zakup przyjaznych dla klimatu autobusów. Około 1700 autobusów zostanie zakupionych przez firmy transportowe z: „nowymi wytycznymi dotyczącymi promowania napędów alternatywnych w autobusach w transporcie pasażerskim”. Na tę kwotę składać się ma około 1400 autobusów z napędem akumulatorowym, 150 napędzanych wodorem oraz 50 trolejbusów i 100 autobusów gazowych. Ponadto sfinansowana zostanie również związana z zakupem autobusów infrastruktura ich ładowania i konserwacji.
Według niemieckiego ministerstwa w miastach, w których jest wiele autobusów, alternatywne napędy mogą w ogromnym stopniu przyczynić się do zmniejszenia emisji CO2, emisji zanieczyszczeń i hałasu – a tym samym do poprawy jakości życia.
50% napędów alternatywnych do końca dekady
– Dlatego szczególnie wspieramy przejście z autobusów diesla na napędy alternatywne. W przyszłości w całych Niemczech powinno jeździć 1700 przyjaznych dla klimatu, cichych i nowoczesnych autobusów, które będą dowodem na to, że mobilność nowej generacji jest korzystna dla obywateli, klimatu i gospodarki. Naszym celem jest, aby do 2030 r. 50 procent autobusów miejskich korzystało z napędów alternatywnych. Cieszę się, że firmy transportowe podejmują z nami to duże wyzwanie – powiedział Federalny Minister Transportu Volker Wissing.
Alternatywny transport pasażerski
Od 2021 r. Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) promuje konwersję flot autobusowych na napędy przyjazne dla klimatu w ramach: „wytycznych dotyczących promowania alternatywnych napędów w transporcie pasażerskim”. Na ten cel dostępne są środki w wysokości około 1,25 mld euro do 2024 r., a dodatkowe pieniądze zaplanowano na 2025 r.
Program finansowania jest otwarty na wszystkie technologie, aby zapewnić odpowiednią opcję technologiczną dla każdego zastosowania. Nacisk kładziony jest na przejście na autobusy z napędem akumulatorowym i ogniwami paliwowymi. Rząd federalny pokrywa do 80 procent dodatkowych kosztów, które powstają w porównaniu z konwencjonalnymi pojazdami – a rozwój niezbędnej infrastruktury jest również częścią finansowania. Do finansowania kwalifikują się również studia wykonalności, które określają, w jaki sposób można dokonać konwersji na napędy alternatywne w danej lokalizacji. Aktualne zgłoszenia stanowią początek realizacji pierwszego konkursu ofert rozpisanego w ubiegłym roku. Następne wnioski są obecnie rozpatrywane. Kolejny nabór zostanie rozpisany i opublikowany w drugim kwartale 2022 roku.
Źródło: na podstawie bmvi.de, foto: pixabay