UDOSTĘPNIJ

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały właśnie w dzierżawę autobus elektryczny o długości 18 metrów – nowy Solaris Urbino 18 electric. To pierwszy tego typu pojazd w stolicy i jeden z pierwszych przegubowych elektryków w Europie.

Jak powiedziała Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy:
„W przyszłym roku chcemy zamówić 130 przegubowych autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wartość tego projektu wyniesie ponad 400 mln zł, z czego 180 mln dofinansuje nam Unia Europejska.  Za trzy lata z Traktu Królewskiego znikną wreszcie autobusy zasilane olejem napędowym, a po Krakowskim Przedmieściu i Nowym Świecie będą kursowały już wyłącznie ciche i ekologiczne pojazdy elektryczne”.

Baterie w przegubowym „jamniku” mogą być ładowane na dwa sposoby: zarówno poprzez złącze plug-in, jak i za pomocą pantografu. Autobus został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe.

Pojazd jest zasilany dwoma, zintegrowanymi z osią napędową, silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy. Baterie typu Solaris High Energy pozwalają na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu.

Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, poinformował:
„Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 r. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w  dwóch partiach – 60 w 2019 r. i 70 w 2020 r.”

Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji w najbliższych dniach zacznie obsługiwać pasażerów na linii nr 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ulicy Konwiktorskiej, będzie kursował na linii 503.

Miejskie Zakłady Autobusowe mają już wieloletnie doświadczenie w eksploatacji autobusów elektrycznych. Pierwsze pojazdy na baterie testowane były już pięć lat temu, a w 2015 r. zamówiono pierwszą serię dziesięciu elektryków. Solarisy Urbino 12 Electric obsługują obecnie linię 222 przebiegającą w znacznej części przez Trakt Królewski. Do lipca br. pojazdy były ładowane wyłącznie z wtyczki plug-in, co pozwalało im na przejazd około 130-150 kilometrów. Obecnie, po uruchomieniu ładowarki ulicznej na pętli Spartańska, mogą już uzupełniać baterie za pomocą pantografu i pokonać znacznie dłuższe odcinki. Ich dwuletnia eksploatacja wykazała, że są bardzo energooszczędne – koszt paliwa jest kilka razy mniejszy niż silników na olej napędowy, a autobusy doskonale sobie radzą podczas zimy.

Wiosną 2018 r. do Warszawy przyjedzie kolejna partia autobusów elektrycznych. Będzie to dziesięć Solarisów Urbino 12 electric czwartej generacji, które zostaną skierowane do obsługi linii na Trakcie Królewskim.

Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A., powiedział:
„Decyzja o zakupie kolejnych bezemisyjnych autobusów i zaangażowanie w rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej jest potwierdzeniem zaangażowania Warszawy w ten  ogólnoeuropejski i światowy trend w komunikacji miejskiej . Cieszę się, że mieszkańcy stolicy będą mieli okazję podróżować modelem autobusu elektrycznego, który jest jednym z najnowocześniejszych w Europie rozwiązań na rynku e-mobilności i bazuje w większości na komponentach rozwiniętych w Polsce, jak baterie firmy Impact czy napęd firmy Medcom. Podobne pojazdy możemy spotkać w Polsce także w Krakowie i Jaworznie oraz zagranicą w Barcelonie i Hamburgu”.

Wszystkie dostarczone do Warszawy elektrobusy Solarisa są ładowane za pomocą ładowarek polskiej firmy Ekoenergetyka. To urządzania ze złączem typu plug-in na zajezdni „Woronicza” oraz ładowarka kolumnowa (pantografowa) przy ulicy Spartańskiej.

 

solarisbus.com, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA