Czeski producent poinformował o rozpoczęciu produkcji w głównej fabryce w Mladej Boleslav systemów akumulatorów do modułowej platformy MEB, która wykorzystywana jest w samochodach elektrycznych Volkswagena. Fabryka czeskiego producenta jest jedyną europejską lokalizacją poza granicami Niemiec, w której wytwarzane są te systemy. Zdolności produkcyjne nowej linii wynoszą ponad 250 000 systemów akumulatorów rocznie (pod koniec 2023 roku zdolności mają wynieść 380 tys. systemów), które oprócz ich wykorzystania w pojazdach Škody, będą implementowane również w elektrycznych modelach opartych na platformie MEB marek Volkswagen, Audi i SEAT.
Elektromobilna ścieżka
– Rozpoczęcie produkcji systemów akumulatorów do platformy MEB w Czechach oznacza, że możemy wytwarzać absolutnie kluczowy komponent w samym sercu naszej firmy. Osiągnęliśmy kolejny cel w kierunku pomyślnego przejścia na elektromobilność. Zainwestowaliśmy około 130 milionów euro i możemy obecnie wyprodukować ponad 250 000 systemów akumulatorowych MEB rocznie – do elektrycznych modeli Škody i innych marek Grupy. Nasz cel jest jasny – chcemy produkować podzespoły elektryczne lub pojazdy z takim napędem we wszystkich trzech czeskich zakładach do 2030 roku – powiedział m.in. Michael Oeljeklaus, członek zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.
Kolejny kamień milowy
– Nasza nowa linia produkcyjna systemów akumulatorów MEB wyznacza standardy w zakresie wydajności, automatyzacji, precyzji, sterylności i cyfryzacji. Przy uruchamianiu złożonej technologii instalacji korzystamy z wiedzy i doświadczenia, które zdobyliśmy przez dziesięciolecia, a także polegamy na naszych wysoko wykwalifikowanych pracownikach. We współpracy z VW Group Components oraz naszymi firmami partnerskimi i dostawcami robimy ważny krok w przejściu z silnika spalinowego na elektromobilność. Kolejny kamień milowy osiągniemy pod koniec 2023 r., kiedy zakończymy kolejny etap rozwoju, umożliwiający nam produkcję łącznie ponad 380 000 systemów MEB rocznie – dodał Christian Bleiel, szef produkcji komponentów w Škoda Auto.
Od 55 do 82 kWh
Główna siedziba czeskiego producenta jest jedynym, poza Niemcami, zakładem produkcyjnym w Europie, w którym wytwarzane są systemy akumulatorów MEB: najmniejsza wersja, z ośmioma modułami, ma pojemność 55 kWh, średnia, z dziewięcioma modułami, charakteryzuje się pojemnością 62 kWh, a największa, obejmująca 12 modułów, ma pojemność 82 kWh. Każdy z modułów sklada się z 24 ogniw. Oprócz modułów system akumulatorów MEB obejmuje również obudowę zintegrowaną z układem chłodzenia, systemem zarządzania akumulatorami i niezbędnymi połączeniami elektrycznymi.
Co najmniej trzy elektryki
Celem czeskiego wytwórcy jest zwiększenie udziału modeli całkowicie elektrycznych w sprzedaży marki w Europie, który ma wynieść od 50 do 70 procent do roku 2030. Aby to osiągnąć, firma będzie kontynuować elektryfikację swojego portfolio modeli w nadchodzących latach. Do 2030 r. oferta będzie obejmować co najmniej trzy kolejne pojazdy w pełni elektryczne, z których wszystkie będą pozycjonowane poniżej flagowego modelu Enyaq iV – zarówno pod względem wielkości, jak i ceny.
Źródło: na podstawie Škoda