Japoński producent i firma taksówkowa DRIVR wprowadziły na ulice Kopenhagi 100 wodorowych taksówek Toyoty Mirai drugiej generacji z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe. Auta będą do dyspozycji m.in. osób z niepełnosprawnością oraz urzędników miejskich. Od 2025 roku firmy taksówkowe będą mogły kupić jedynie bezemisyjne samochody, a do 2030 roku wszystkie taksówki w stolicy Danii mają być neutralne dla środowiska.
Zielona transformacja usług taksówkowych w europejskich miastach nabiera tempa. Według strategii duńskiego rządu, , a do 2030 roku żadna taksówka na duńskich drogach nie będzie mogła emitować ani grama spalin. W piątek 5 listopada Toyota i firma DRIVR wprowadziły na ulice Kopenhagi 100 wodorowych taksówek, wspierając dążenia władz publicznych do osiągnięcia bezemisyjnego transportu osobowego.
Oparty na aplikacji serwis taksówkowy DRIVR jest jednym z liderów zielonej transformacji w branży. Klienci już od dawna mają możliwość wyboru między hybrydami oraz autami elektrycznymi na baterie i na wodór. Teraz firma znacząco zwiększa liczbę wodorowych taksówek w swojej flocie. Wszystkie 100 nowych samochodów to Toyoty Mirai z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe (FCEV), które podczas jazdy emitują jedynie czystą wodę.
Fala stworzy bazę klientów
– Branża taksówkowa jest kluczowa dla zielonej transformacji. Taksówki są w ciągłym ruchu i pokonują codziennie ogromne dystanse w zatłoczonych miastach. Przejście z silników spalinowych, w szczególności diesli, na bezemisyjne auta, których tankowanie trwa tylko kilka minut, sprawi, że pozbędziemy się z miast szkodliwych zanieczyszczeń powietrza przy zachowaniu tej samej praktyczności i elastyczności parku samochodów. Duża flota nowych taksówek pomoże stworzyć odpowiednią bazę klientów dla stacji tankowania, co jest niezbędne dla rozwoju infrastruktury zielonego wodoru. Poza tym, dzięki temu wiele osób będzie miało okazję zetknąć się z technologią ogniw paliwowych. W Danii mamy jeden z najsilniejszych na świecie łańcuchów dostaw wodoru oraz dużą bazę poddostawców – powiedział Tejs Laustsen Jensen, CEO stowarzyszenia Hydrogen Denmark.
Dla najbardziej potrzebujących
Zakup 100 Mirai dla Kopenhagi to efekt jednego z największych przetargów publicznych w Danii na usługi taksówkarskie. Władze stolicy wybrały DRIVR na obsługę całego systemu społecznych usług taksówkarskich na terenie miasta. System ten służy do przewozu dzieci z niepełnosprawnościami, osób z upośledzeniem umysłowym czy pacjentów potrzebujących transportu do szpitala. Mogą z niego korzystać także urzędnicy miejscy oraz przedstawiciele władz publicznych do przejazdów służbowych. Wszyscy uprawnieni będą teraz poruszać się całkowicie bezemisyjnymi wodorowymi samochodami Toyoty.
– Jesteśmy bardzo dumni, że DRIVR otrzymał tak ważne zadanie wsparcia osób potrzebujących oraz że będziemy mogli przyczynić się do zielonej transformacji Kopenhagi. Bardzo nas cieszy także współpraca z Toyotą, która umożliwiła nam wprowadzenie dużej floty nowych wodorowych samochodów na ulice stolicy Danii – podkreślił Haydar Shaiwandi, CEO spółki DRIVR.
Zainteresowanie branży rośnie
Toyota, która dostarczyła firmie DRIVR 100 elektrycznych Mirai, zauważa rosnące zainteresowanie wodorowymi samochodami na rynku taksówkarskim.
– Przekazaliśmy kierowcom DRIVR pierwsze 100 wodorowych taksówek i jesteśmy gotowi do dostarczenia większej liczby samochodów, jak tylko zajdzie potrzeba. Całkowicie popieramy dążenie tej firmy, by stać się najbardziej ekologicznym operatorem taksówek w Danii – dodał Alar Metsson, CEO Toyota Denmark.
Mirai drugiej generacji zadebiutował na europejskich rynkach na początku tego roku. Duży sedan klasy premium został zaprojektowany w architekturze TNGA i wyposażony w najnowszy elektryczny napęd zasilany technologią ogniw paliwowych. Napęd Toyoty Mirai nowej generacji jest mniejszy, lżejszy, bardziej wydajny i tańszy w produkcji niż jego poprzednik.
Para produktem ubocznym
Auto jest napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Jednostka ta jest zasilana ogniwami paliwowymi, które produkują prąd na bieżąco w reakcji wodoru z tlenem. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s. Wodorowa Toyota nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna. Mirai powstał na platformie GA-L o rozstawie osi 2 920 mm, którą dzieli z flagowym Lexusem LS. Długość auta wynosi 4 975 mm, a szerokość 1 885 mm.
Powiększenie floty DRIVR o 100 samochodów wodorowych wpisuje się w europejskie projekty rozbudowy transportu wodorowego Hydrogen Mobility Europe 2 (H2ME2) oraz Zero Emission Fleet vehicles For European Rollout (ZEFER), realizowane przez The Hydrogen And Fuel Cell Joint Undertaking (FCH JU). Partnerami tej europejskiej organizacji są zarówno Toyota, jak i Miasto Kopenhaga. Jej celem jest popularyzacja transportu wodorowego i innych technologii opartych na wodorze w Unii Europejskiej. FCH JU kilkakrotnie udzielała Danii wsparcia w rozbudowie parku pojazdów na ogniwa paliwowe oraz infrastruktury tankowania wodoru.
Źródło: na podstawie Toyota