Elektryczny Vivaro‑e Hydrogen – pierwszy samochód dostawczy na wodór od Opla jest gotowy do rynkowej premiery. Egzemplarz, który, który jako pierwszy opuścił linię montażową fabryki w Rüsselsheim, będzie eksploatowany w parku pojazdów firmy Miele, niemieckiego producenta artykułów gospodarstwa domowego klasy premium.
– Oplem Vivaro‑e Hydrogen otwieramy kolejny rozdział naszej ofensywy zrównoważonej mobilności. W przemyślanej koncepcji połączyliśmy zalety napędu opartego na wodorowych ogniwach paliwowych z funkcjonalnością oraz innymi atutami naszego bestsellerowego lekkiego pojazdu użytkowego — powiedział Uwe Hochgeschurtz, dyrektor generalny firmy Opel.
– Auto doskonale trafia w potrzeby klientów flotowych. Samochód dostawczy na wodór jest idealnym rozwiązaniem na długie trasy pokonywane bez emisji, z większymi ładunkami oraz bez straty czasu na ładowanie akumulatorów. Opel Vivaro‑e Hydrogen jest pionierem bezemisyjnej mobilności, zwłaszcza w segmencie użytku komercyjnego – dodał Marcus Lott Szef działu rozwoju marki.
Szybkie tankowanie
Vivaro‑e jest oparty na zasilanym akumulatorowo elektrycznym Oplu Vivaro‑e. Zatankowanie zbiorników wodoru do pełna wystarcza na przejechanie ponad 400 kilometrów (WLTP1). Ilość energii wytwarzanej przez 45‑kilowatowe ogniwo paliwowe pozwala na ciągłą jazdę autostradą. Uzupełnienie zapasu wodoru zajmuje trzy minuty — tyle samo, ile tankowanie oleju napędowego lub benzyny w samochodzie z tradycyjnym napędem.
50 km na prądzie
W chwilach szczytowego zapotrzebowania na moc, na przykład przy ruszaniu z miejsca i dynamicznym przyspieszaniu, dodatkowej energii dostarcza akumulator litowo-jonowy o pojemności 10,5 kWh. Dzięki dodatkowemu akumulatorowi ogniwo paliwowe może pracować w optymalnych warunkach. Akumulator jest doładowywany energią odzyskiwaną w czasie hamowania, ale zapas prądu można także uzupełnić z zewnętrznego źródła, na przykład na stacji ładowania, co pozwoli na przejechanie 50 kilometrów w trybie zasilania elektrycznego. W standardowym wyposażeniu auta znajduje się trójfazowa pokładowa ładowarka (11 kW) oraz kabel do ładowania typu 2.
Dwa typy nadwozia
Dostawczak oferuje od 5,3 do 6,1 metra sześciennego przestrzeni ładunkowej i jest dostępny z nadwoziem w wersji M (4,95 m długości) lub L (5,30 m) i ładownością do 1000 kilogramów. Wodorowe Vivaro‑e oferuje zestaw systemów wspomagających kierowcę m.in. kamerę cofania z panoramicznym widokiem 180 stopni, system ostrzegania o pojazdach w martwym polu oraz przednie i tylne czujniki parkowania. System Multimedia Navi Pro jest kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto oraz można obsługiwać zarówno poleceniami głosowymi, jak i przez kolorowy ekran dotykowy. System nawigacji zawiera mapy Europy oraz podaje wskazówki dotyczące trasy i komunikaty o sytuacji w ruchu drogowym nadawane przez TMC. Użytkownik pojazdu może włączyć wstępne ogrzanie lub schłodzenie wnętrza pojazdu na postoju w czasie ładowania przez aplikację „OpelConnect”, zaś aplikacja „myOpel” umożliwia zaprogramowanie czasu ładowania.
Źródło: na podstawie Stellantis