Czy hybrydy typu plug-in obecnej generacji mogą jeździć na co dzień po mieście tylko na napędzie elektrycznym? Jakie realne oszczędności zapewniają takie pojazdy? Ile czasu w praktyce zajmuje ich ładowanie? Redakcja Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL rozpoczyna miejski test PHEVów, który pozwoli odpowiedzieć na te wszystkie pytania. Przez kilka tygodni samochody będą testowane w warunkach codziennej eksploatacji na warszawskich i podwarszawskich ulicach.
Celem zainicjowanego przez Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych projektu „Plug-in City” jest zbadanie ekonomiczności i ekologiczności hybryd typu plug-in. Zamierzamy sprawdzić, jak długie dystanse w mieście PHEVy mogą przejeżdżać na jednym ładowaniu w trybie zeroemisyjnym i na jakie oszczędności z tego tytułu mogą liczyć kierowcy.
„W ramach testu, w naszej redakcji zagości szereg różnych modeli PHEVów, w tym te najbardziej rozpoznawalne jak Toyota Prius Plug-in czy Volkswagen Passat GTE, ale i również nowości rynkowe – BMW X5 xDrive45e, Mercedes GLE 350 de oraz Mercedes A 250 e. Każdy pojazd zostanie przetestowany w trzech różnych cyklach pokonywanej trasy oraz przez trzech różnych kierowców w realnych warunkach użytkowania. Będziemy poruszać się po drogach miejskich, w tym bardzo zakorkowanych (jak np. ul. Puławska), jak i ekspresowych (trasy A2 oraz S8), które każdego dnia tysiące kierowców pokonuje podczas codziennych dojazdów i powrotów z miejsca pracy”– mówi Albert Kania Koordynator testu z Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych.
„Na podstawie obowiązujących w Polsce przepisów hybrydy plug-in nie mogą liczyć na specjalne przywileje, nie licząc zwolnienia z akcyzy niektórych modeli tego typu. Wiele kontrowersji wzbudziło zwłaszcza pominięcie samochodów typu PHEV w katalogu pojazdów ustawowo uprawnionych do nieograniczonego wjazdu do stref czystego transportu. W ramach naszych testów chcemy odpowiedzieć na pytanie, czy była to słuszna decyzja” – wyjaśnia Jan Wiśniewski, redaktor naczelny ORPA.PL .