Mercedes-Benz zaprezentował w Sztokholmie zeroemisyjny model EQC. To pierwszy, całkowicie elektryczny pojazd producenta ze Stuttgartu, który pojawi się w salonach pod logo marki EQ.
EQC został wyposażony w baterie litowo-jonowe o pojemności 80 kWh. Według wstępnych danych, zasięg modelu na jednym ładowaniu przekroczy 450 km (cykl NEDC). Dzięki dwóm silnikom elektrycznym na przedniej i tylnej osi o łącznej mocy 408 (300 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 765 Nm samochód przyspiesza o 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 180 km/h (prędkość została ograniczona elektronicznie).
Elektryczny Mercedes pod względem wymiarów zewnętrznych przypomina SUVa GLC: mierzy 4761 mm długości, 1884 mm szerokości i 1624 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2873 mm, zaś pojemność bagażnika ok. 500 litrów.
Standardowo EQC wyposażony jest w chłodzoną cieczą ładowarkę pokładową (OBC) o mocy 7,4 kW, odpowiednią do ładowania z domowego gniazdka lub na publicznych stacjach ładowania. Ładowanie przy pomocy ładowarki Mercedes-Benz Wallbox może być trzykrotnie szybsze niż z domowego gniazda. Jeszcze szybsze jest ładowanie prądem stałym (DC; standard w EQC), np. za pomocą złącza CSS (Combined Charging Systems) w Europie i USA, CHAdeMO w Japonii lub GB/T w Chinach. EQC został przystosowany do szybkich ładowarek o maksymalnej mocy 110 kW. Z poziomu 10 do 80% energii energię w akumulatorze można uzupełnić w ciągu 40 min.
EQC zostały wyposażony w system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Oferuje on szereg funkcji zarezerwowanych specjalnie dla modeli marki EQ, takich jak wskazywanie zasięgu, statusu ładowania czy przepływu energii. MBUX pozwala obsługiwać też zoptymalizowaną pod kątem napędu elektrycznego nawigację oraz zarządzać ustawieniami trybów jazdy, prądu ładowania czy czasu odjazdu.
Ekran multimediów zyskał dodatkowy „kafelek” EQ, pod którym zgrupowano specyficzne funkcje samochodu elektrycznego. Alternatywnie użytkownik ma bezpośredni dostęp do menu EQ za pomocą lewego panelu sterowania.W obsłudze EQC pomaga sterowanie głosowe z rozpoznawaniem naturalnych komend.
Jak informuje Mercedes, EQC spełnia wysokie wymogi w zakresie pasywnego bezpieczeństwa: poza standardowym, szeroko zakrojonym programem testów zderzeniowych, producent ze Stuttgartu wprowadził dodatkowe standardy dla akumulatora i wszystkich komponentów przewodzących prąd. Konstrukcja EQC została dostosowana do specyficznych wymagań napędu elektrycznego i skonfigurowana tak, aby uzyskać wysoki poziom bezpieczeństwa. Przykładowo, elementy napędu zlokalizowane w przedniej części pojazdu „otacza” nowa rama pomocnicza, podparta w zwyczajowych punktach mocowania.
Akumulator wysokonapięciowy zainstalowano w podłodze pojazdu. Zabudowano go w ramie zdolnej pochłaniać energię w czasie zderzenia. Pomiędzy ramą a akumulatorem umieszczono elementy deformacyjne, które absorbują dodatkowe siły występujące w przypadku poważnego uderzenia w bok samochodu. Z kolei w przedniej części akumulatora zamontowano płytę ochronną, która jest w stanie zapobiec uszkodzeniom obcymi przedmiotami.
Model EQC będzie wytwarzany w zakładach Mercedes-Benz w Bremie. W zakładzie trwają obecnie przygotowania do rozpoczęcia jego seryjnej produkcji, zaplanowanego na 2019 r. Równocześnie w rozbudowanych zakładach w Kamenz nieopodal Drezna ma zostać uruchomiona produkcja naszych własnych akumulatorów do EQC.
Poza fabryką w Bremie przygotowania do montażu EQC na rynek Państwa Środka trwają w chińsko-niemieckiej spółce joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC).
Samochód będzie rywalizował o klientów m.in. z takimi modelami jak Jaguar I-Pace, Audi e-tron czy BMW iX3.
media.daimler.com, materiały własne