Dostawy aut osobowych Mercedes-Benz z hybrydowym napędem plug-in oraz zasilaniem elektrycznym osiągnęły w ubiegłym roku rekordowy poziom 227 458 sztuk (+69,3%), z czego 48 936 stanowiły w 100% elektryczne (BEV) samochody osobowe Mercedes-EQ (+154,8%). Całkowita sprzedaż BEV-ów (łącznie z Mercedes-Benz Vans) w 2021 r. wzrosła do ponad 99 000 sztuk. W ubiegłym roku na potrzeby użytku komercyjnego niemiecki koncern sprzedał ponad 9000 elektrycznych vanów. Łącznie, producent siedzibą w Stuttgarcie dostarczył w roku ubiegłym do klientów 2,4 miliona pojazdów.
– W tym niełatwym roku samochody z rodzin Maybacha, AMG i Klasy G ustanowiły nowe rekordy. Poziom zamówień na EQS-a – samochód elektryczny o największym zasięgu dostępny obecnie na rynku – jest bardzo zachęcający. Co więcej, w grudniu ruszyła produkcja pierwszego całkowicie elektrycznego wariantu AMG, rozpoczynając nowy rozdział w historii naszego elektrycznego flagowca. Silny globalny popyt na wszystkie nasze marki zapewnia Mercedes-Benz dodatkową energię – możemy przyspieszyć nasze wejście w nową, elektryczną erę motoryzacji – powiedziała Britta Seeger, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialna za marketing i sprzedaż.
Klasa G i S z rekordami
W 2021 r. dostawy Klasy S wzrosły o 40%, do 87 064 sztuk, przy czym sprzedaż w Chinach stanowiła 35,5% światowego popytu. Klasa G osiągnęła nowy rekord – 41 174 dostarczonych samochodów. Mercedes-AMG przekazał klientom w ub.r. 145 979 aut (+16,7%). Sprzedaż submarki Mercedes-Maybach wzrosła do 15 730 egzemplarzy (+50,7%), do czego również przyczynili się nabywcy z Państwa Środka, gdzie Mercedesy-Maybachy sprzedają się w tempie ponad 900 miesięcznie.
Dostawy Mercedes-Benz w regionie Azji i Pacyfiku od stycznia do grudnia 2021 r. spadły do 1 009 763 egzemplarzy (-1,6%). W Chinach wyniosły 758 863 sztuk (-2%), a w Europie – 696 136 (-11,2%), z czego na Niemcy przypada 213 105 aut (-25,5%). W USA klienci odebrali 276 102 samochodów osobowych z gwiazdą (+0,4%), a sprzedaż w całym regionie Ameryki Północnej osiągnęła wynik 318 456 sztuk (+0,3%).
Wzrosła sprzedaż dostawczaków
Sprzedaż aut dostawczych Mercedes-Benz Vans w 2021 r. wzrosła o 2,6%, do 334 210 sztuk. To zasługa silnego popytu w pierwszej połowie roku, zwłaszcza w Chinach i Stanach Zjednoczonych, gdzie dostawy wzrosły, odpowiednio, o 11,3% i 4,8%. W Europie wyjątkowo wysoki wzrost liczby dostaw w ub.r. odnotowano w Hiszpanii – 23,2%. W Stanach Zjednoczonych sprzedano 53 472 egzemplarze modeli Sprinter i Metris, a ten pierwszy ponownie był jednym z motorów napędzających sprzedaż.
Opóźniona podaż
W czwartym kwartale „wąskie gardła” w dostawach półprzewodników spowodowały, że wysokie zapotrzebowanie klientów było zaspokajane z opóźnieniem. Dostawy aut dostawczych w porównaniu do wysokich wyników z tego samego okresu 2020 r., gdy rynek odbudowywał się po stratach z powodu pandemii, spadły o 12,9%. Łącznie w okresie październik-grudzień 2021 na całym świecie dostarczono 90 532 sztuk Sprintera, Vito i Citana, przy czym w Europie, a także w USA i Kanadzie zanotowano spadki sprzedaży. W Chinach dostawy wzrosły jednak o 10,1%.
Podwojona sprzedaż VAN-ów
W ubiegłym roku na potrzeby użytku komercyjnego sprzedano ponad 9000 elektrycznych vanów. To dwukrotnie więcej niż w 2020 r. Tym samym udział pojazdów elektrycznych we flocie samochodów dostawczych ponownie wzrósł. W 2022 r. kolejnych klientów do zakupu elektrycznego auta użytkowego ma szansę przekonać eVito Furgon wprowadzony na rynek w grudniu ub.r. – z pojemniejszym akumulatorem oraz standardową funkcją szybkiego ładowania.
– W 2021 r. byliśmy w stanie osiągnąć niezwykły wynik Mercedes-Benz Vans pomimo szeregu wyzwań związanych pandemią. Popyt ze strony klientów pozostaje niezmiennie wysoki, a zamówień na nasze w pełni elektryczne vany na użytek komercyjny i prywatny stale przybywa. Ponadto, w czwartym kwartale w Europie zadebiutował zupełnie nowy Citan – dostępny jako Furgon i Tourer, który już został wybrany Międzynarodowym Vanem Roku 2022 – powiedział Klaus Rehkugler, szef marketingu i sprzedaży w Mercedes-Benz Vans.
Wyniki sprzedaży Mercedes-Benz Cars & Vans
|
IV kw. 2021 |
Zmiana w % |
2021 |
Zmiana w % |
Mercedes-Benz* |
464 130 |
-24,6 |
2 054 962 |
-5,0 |
smart |
11 838 |
-27,8 |
38 514 |
+0,3 |
Mercedes-Benz Cars |
475 968 |
-24,7 |
2 093 476 |
-5,0 |
Mercedes-Benz Vans (modele dostawcze) |
90 532 |
-12,9 |
334 210 |
+2,6 |
Mercedes-Benz Cars & Vans |
566 500 |
-23,0 |
2 427 686 |
-4,0 |
– w tym: BEVy |
35 026 |
+29,7 |
99 301 |
+90,3 |
Sprzedaż aut osobowych Mercedes-Benz w poszczególnych regionach |
|
|
|
|
Europa |
167 956 |
-29,0 |
696 136 |
-11,2 |
– w tym: Niemcy |
60 591 |
-36,4 |
213 105 |
-25,5 |
Azja-Pacyfik |
219 160 |
-21,3 |
1 009 763 |
-1,6 |
– w tym: Chiny |
166 660 |
-18,6 |
758 863 |
-2,0 |
Ameryka Północna |
70 370 |
-21,1 |
318 456 |
+0,3 |
– w tym: USA |
60 326 |
-22,7 |
276 102 |
+0,4 |
*w tym Klasa V i EQV
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz