UDOSTĘPNIJ

Od 2025 r. wszystkie nowo wprowadzane modele Mercedesa będą opracowywane od samego początku jako auta elektryczne. Tylko w 2025 r. producent wprowadzi na rynek 3 główne koncepcje architektury pojazdów w 100% elektrycznych a pod koniec dekady firma ma być  gotowa do całkowitego przejścia na napędy wyłącznie elektryczne. W przyszłym roku, w 7 lokalizacjach na 3 kontynentach, wytwarzanych będzie 8 modeli samochodów elektrycznych mercedesa. W planach jest też m.in. utworzenie 8 gigafabryk i montaż wspólnie z partnerami ogniw o pojemności ponad 200 gigawatogodzin. Łączne na inwestycje w pojazdy elektryczne z zasilaniem akumulatorowym w latach 2022-2030 producent ze Sztuttgartu przeznaczy ponad 40 mld euro.

Do końca dekady (o ile, jak zaznacza producent pozwolą na to warunki rynkowe) Mercedes-Benz chce być gotowy do całkowitego przejścia na zasilanie energią elektryczną. W ramach „przesiadki” ze strategii „pierwszeństwa prądu” (ang. electric first) na napędy wyłącznie elektryczne, producent przyspiesza transformację w kierunku bezemisyjnej.

Alternatywa wyłącznie elektryczna

W 2022 r. Mercedes zaoferuje pojazdy zasilane prądem (BEV) we wszystkich segmentach, w których jest obecny na rynku. Od 2025 r. wszystkie nowo wprowadzane platformy nowej architektury będą całkowicie elektryczne, a klienci będą mieli do wyboru wyłącznie elektryczną alternatywę dla każdego produkowanego przez firmę modelu. Mercedes-Benz zamierza realizować tę przyspieszoną transformację przy zachowaniu swoich celów w zakresie zyskowności.

– Transformacja w kierunku napędu elektrycznego nabiera tempa – zwłaszcza w segmencie aut luksusowych, do którego należy Mercedes-Benz. Punkt krytyczny jest coraz bliżej i kiedy rynki do końca tej dekady przestawią się na zasilanie wyłącznie prądem, będziemy (na to) gotowi. Ten krok oznacza gruntowną realokację kapitału. Zarządzając tą przyspieszoną transformacją przy jednoczesnym zachowaniu naszych celów w zakresie rentowności, zapewnimy Mercedes-Benz trwały sukces. A ponieważ dysponujemy wysoko wykwalifikowaną i zmotywowaną kadrą, jestem przekonany, że ta ekscytująca nowa era będzie dla nas pomyślna – powiedział Ola Källenius, dyrektor generalny Daimler AG oraz Mercedes-Benz AG.

Ola Källenius, dyrektor generalny Daimler AG oraz Mercedes-Benz AG

Mercedes przedstawił kompleksowy plan, który obejmuje znaczące przyspieszenie prac badawczo-rozwojowych. Łączne inwestycje w pojazdy elektryczne z zasilaniem akumulatorowym w latach 2022-2030 wyniosą ponad 40 mld euro. Przyspieszenie i rozwój gamy aut elektrycznych przyniesie punkt zwrotny dla akceptacji tych pojazdów.

Trzy platformy w planie

W 2025 r. Mercedes wprowadzi na rynek trzy platformy nowej architektury zaprojektowane pod kątem napędu wyłącznie elektrycznego:

  • EA dla wszystkich aut od klasy średniej wzwyż; skalowalny modułowy układ jako „szkielet” dla samochodów z przyszłego portfolio „elektryków”;
  • EA – platforma przeznaczona dla pojazdów elektrycznych o wysokich osiągach, skierowana do klientów Mercedes-AMG ;
  • EA – zapoczątkuje nową epokę elektrycznych vanów i lekkich samochodów dostawczych, które w przyszłości przyczynią się do bezemisyjnego transportu oraz bezemisyjnych miast.

Ultrawydajne silniki

W planach Mercedesa jest przejęcie brytyjskiej firmy produkującej silniki elektryczne YASA. Dzięki temu niemiecki producent aut premium otrzyma dostęp do unikalnej techniki silników osiowych i specjalistycznej wiedzy, pozwalającej opracować nową generację ultrawysokowydajnych jednostek. Istotną rolę w przyspieszeniu strategii elektryfikacji Mercedes-Benz mają odegrać Chiny – największy na świecie rynek nowych pojazdów energetycznych (NEV), na którym działają setki firm i dostawców wyspecjalizowanych w komponentach EV oraz oprogramowaniu.

Europa sercem motoryzacji

Firma będzie potrzebowała akumulatorów o pojemności ponad 200 gigawatogodzin i w związku z tym, wraz ze swoimi partnerami, na całym świecie planuje otworzyć 8 gigafabryk do produkcji ogniw. To uzupełnienie zaplanowanej już sieci 9 zakładów, które mają budować akumulatory. Baterie nowej generacji będą wysoce znormalizowane i mają nadawać się do użytku w ponad 90% wszystkich samochodów osobowych oraz dostawczych Mercedesa.

Firma przy produkcji ogniw zamierza połączyć siły z nowymi europejskimi partnerami w celu opracowania i wytwarzania ogniw oraz modułów. Tym samym Europa pozostanie w sercu przemysłu motoryzacyjnego. Produkcja ogniw zapewni możliwość transformacji istniejącej sieci fabryk układów napędowych. Poprzez systematyczny montaż najbardziej zaawansowanej techniki ogniw akumulatorowych w swoich samochodach osobowych i dostawczych producent dąży do zwiększania zasięgu w trakcie cyklu produkcyjnego poszczególnych modeli. Przy następnej generacji akumulatorów Mercedes-Benz będzie współpracować z takimi partnerami jak SilaNano, by dalej zwiększać gęstość energii – tym razem poprzez zastosowanie w anodzie kompozytu krzemowo-węglowego. Pozwoli to uzyskać niespotykany dotąd zasięg i dodatkowo skrócić czas ładowania. Mercedes ujawnia, że prowadzi rozmowy z partnerami w celu opracowania akumulatorów w technice półprzewodnikowej, o jeszcze większej gęstości energii oraz wyższym poziomie bezpieczeństwa.

Rozbudowa sieci ładowania

Firma pracuje również nad wyznaczeniem nowych standardów w dziedzinie ładowania. Plug & Charge umożliwi klientom podłączanie, ładowanie i odłączanie samochodu bez dodatkowych czynności związanych z uwierzytelnianiem i przetwarzaniem płatności. Funkcja Plug & Charge zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku, wraz z wprowadzeniem na rynek modelu EQS. Już dziś Mercedes me Charge jest jedną z największych sieci ładowania na świecie – obecnie obejmuje ona ponad 530 000 punktów AC i DC na całym świecie. Ponadto Mercedes pracuje nad rozbudową sieci ładowania wspólnie z firmą Shell. Dzięki temu klienci zyskają dostęp do sieci Shell Recharge, która do 2025 r. będzie składać się z ponad 30 000 punktów w Europie, Chinach i Ameryce Północnej (w tym ponad 10 000 ładowarek o wysokiej mocy). Producent spod znaku trójramiennej gwiazdy planuje również uruchomienie w Europie szeregu stacji ładowania premium, które przy okazji ładowania będą oferować najwyższej klasy udogodnienia.

Duży zasięg małe zużycie

Mercedes-Benz pracuje właśnie nad Vision EQXX – samochodem elektrycznym o rzeczywistym zasięgu ponad 1000 km, dążąc przy tym do jednocyfrowego zużycia kWh na 100 kilometrów podczas jazdy autostradowej z normalną prędkością. Multidyscyplinarny zespół, w skład którego wchodzą eksperci z działu wysokowydajnych zespołów napędowych Mercedesa (HPP – High Performance Powertrain), robi szybkie postępy w realizacji ambitnych celów tego projektu. Światowa premiera Vision EQXX odbędzie się w 2022 r.

Neutralne fabryki

Aktualnie producent przygotowuje swoją globalną sieć fabryk do produkcji pojazdów wyłącznie z napędem elektrycznym – zgodnie z tempem rozruchu dostosowanym do zapotrzebowania rynku. Wczesne inwestycje w elastyczną produkcję i najnowocześniejszy system produkcyjny MO360 sprawiają, że Mercedes-Benz już dziś może masowo produkować pojazdy BEV. W przyszłym roku, w 7 lokalizacjach na 3 kontynentach, wytwarzanych będzie 8 modeli samochodów elektrycznych Mercedes-Benz. Ponadto do 2022 r. wszystkie zakłady montujące auta osobowe i akumulatory prowadzone przez Mercedesa przestawią się na produkcję neutralną pod względem emisji CO2. Aby zwiększyć efektywność produkcji, Mercedes łączy siły z niemiecką firmą GROB – światowym liderem w zakresie wysoce innowacyjnych systemów produkcji akumulatorów i automatyzacji, podnosząc swoje zdolności produkcyjne baterii i zyskując dodatkowe know-how. W planach jest otwarcie fabryki recyklingu baterii w Kuppenheim w Niemczech, która ma ruszyć  w 2023 r.

Początek nowej ery

Aktualne cele Mercedesa opierają się założeniu, że do 2025 r. udział nowych pojazdów xEV (zelektryfikowanych) w sprzedaży może sięgnąć nawet 50%, oraz na scenariuszu, w którym rynek zasadniczo przestawi się na samochody elektryczne do końca dekady. Ważną dźwignią jest zwiększenie przychodów netto na jednostkę – tu celem jest wzrost udziału pojazdów elektrycznych wysokiej klasy, takich jak modele Mercedes-Maybach i Mercedes-AMG, przy jednoczesnym przejmowaniu bardziej bezpośredniej kontroli nad cenami oraz sprzedażą. Firma zakłada, że udział kosztów baterii w samochodzie znacząco spadnie. Alokacja kapitału przesuwa się z „pierwszeństwa prądu” (ang. electric first) na „tylko prąd” (ang. EV only). Inwestycje w silniki spalinowe i napędy hybrydowe typu plug-in w latach 2019-2026 spadną o 80%. Na tej podstawie Mercedes-Benz prognozuje, że marże firmy w świecie pojazdów BEV będą podobne do tych w erze samochodów spalinowych.

„Naszym głównym obowiązkiem w tej transformacji jest przekonanie klientów do zmiany – i chcemy to robić za pomocą atrakcyjnych produktów. Nasz flagowy model EQS to dla Mercedes-Benz dopiero początek nowej ery” – podkreślił Källenius.

Źródło: na podstawie Mercedes-Benz

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA