Mercedes-Benz przekazał dwa w pełni elektryczne przegubowe autobusy miejskie eCitaro G hamburskim operatorom transportowym: Hamburger Hochbahn AG (HOCHBAHN) i Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH). Dostarczone pojazdy są częścią dużego zamówienia na ponad 70 autobusów eCitaro dla Hamburga, które zrealizuje Mercedes.
Koncern dostarczy 37 egzemplarzy eCitaro (20 jest już dostarczonych) do Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH) i 34 egzemplarzy eCitaro do Hamburger Hochbahn AG. Oba zamówienia obejmują autobusy zarówno sztywne i przegubowe i oba są kolejnymi zamówieniami po przeprowadzeniu wielu testów praktycznych z udziałem autobusów eCitaro w codziennej eksploatacji w okolicach Hamburga.
Akumulatory pozbawione kobaltu
Mercedes-Benz eCitaro to pierwszy i jedyny autobus elektryczny zaprojektowany i wyprodukowany w Niemczech. Wyjątkową cechą dwóch właśnie dostarczanych pojazdów eCitaro G są ich innowacyjne akumulatory półprzewodnikowe. Oba mają siedem zestawów akumulatorów, każdy o zawartości energii 441 kWh. Akumulatory półprzewodnikowe są ładowane przez złącze wtykowe w zajezdni i charakteryzują się m.in. bardzo dużą gęstością energii i długą żywotnością. Zastosowana technologia w bateriach nie wymaga użycia kobaltu.
Systemy rozrywkowe na pokładzie
Oprócz technologii akumulatorów, autobusy przegubowe dostarczone obu firmom mają wiele wspólnych cech. Szerokie drzwi 18 i 13-metrowych autobusów niskopodłogowych zapewniają wygodną i szybką wymianę pasażerów na przystankach autobusowych. Rozmieszczenie siedzeń jest identyczne, podobnie jak zapewnienie co najmniej trzech obszarów specjalnego użytku dla wózków dziecięcych i inwalidzkich. Autobusy przegubowe są wyposażone w różne systemy informacyjno-rozrywkowe z monitorami z przodu i z tyłu autobusu oraz liczne podwójne gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Cel: bezemisyjna portowa metropolia
Hamburger Hochbahn AG obsługuje autobusy i tramwaje w Hamburgu. Do obsługi 113 linii i około 1400 przystanków wykorzystuje około 1000 autobusów. Autobusy te przewożą około 214 milionów pasażerów rocznie. Od zeszłego roku firma zamawia jedynie bezemisyjne autobusy miejskie.
Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH obsługuje 155 linii w regionie metropolitalnym Hamburga. Flota liczy prawie 700 autobusów. VHH przewozi ponad 100 milionów pasażerów rocznie. Od 2020 roku VHH kupuje tylko lokalnie bezemisyjne autobusy do użytku w obszarze miejskim Hamburga. Obie firmy ściśle ze sobą współpracują, są partnerami w hamburskim zrzeszeniu transportowym (HVV) i razem tworzą gęstą i kompleksową sieć autobusową w Hamburgu i okolicach.
W portowej metropolii pierwszy seryjnie produkowany eCitaro został wprowadzony do regularnej eksploatacji przez Hamburger Hochbahn AG pod koniec 2018 roku i był częścią największego wówczas niemieckiego zamówienia na autobusy. Wkrótce potem pojawiło się pierwsze duże zamówienie na eCitaro z Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein. Miejskie autobusy z gwiazdą kształtują pejzaż w Hamburgu: zarówno w Hamburger Hochbahn AG, jak i Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein, Citaro, a teraz pojazdy eCitaro stanowią trzon floty obu firm.
Źródło: na podstawie media.daimler.com