Firmy Mercedes-Benz Vans i Rivian ogłosiły podpisanie porozumienia inicjującego strategiczne partnerstwo. Umożliwi ono współpracę przy produkcji dwóch dużych elektrycznych samochodów dostawczych, jednego opartego na VAN.EA (MB Vans Electric Architecture), elektrycznej platformie Mercedes-Benz Vans, a drugiego na bazie elektrycznego vana drugiej generacji Rivian Light Van (RLV). Auta powstaną w nowym europejskim zakładzie produkcyjnym.
Nowy zakład na bazie starego
Firmy zamierzają założyć nową spółkę produkcyjną typu joint venture, która zainwestuje w istniejącą fabrykę w Europie i za kilka lat uruchomi w niej produkcję dużych elektrycznych samochodów dostawczych dla Mercedes-Benz Vans i Rivian. Celem jest powstanie całkowicie nowego zakładu produkcyjnego dla pojazdów wyłącznie z napędem akumulatorowym, dzięki wykorzystaniu istniejącej fabryki Mercedes-Benz w Europie Środkowo-Wschodniej.
Dwa duże dostawczaki
Firmy przewidują zoptymalizowane pod kątem produkcyjnym projekty pojazdów, które zapewnią wydajną pracę na wspólnych liniach montażowych. Będą dążyć do wyprodukowania dwóch dużych samochodów dostawczych: jednego opartego na VAN.EA (MB Vans Electric Architecture), elektrycznej platformie Mercedes-Benz Vans, a drugiego na bazie elektrycznego vana drugiej generacji Rivian Light Van (RLV), platformy. Zbadane zostaną również dalsze możliwości zwiększenia synergii ze wspólnego przedsięwzięcia.
– Rivian został stworzony, aby zachęcić świat do odejścia od zużycia paliw kopalnych poprzez tworzenie atrakcyjnych produktów i usług. Cieszymy się, że możemy współpracować z Mercedes-Benz przy tym projekcie. To jedna z najbardziej znanych i szanowanych firm motoryzacyjnych na świecie i wierzymy, że razem wyprodukujemy naprawdę niezwykłe elektryczne samochody dostawcze, które przyniosą korzyści nie tylko naszym klientom, ale także całej planecie – powiedział RJ Scaringe, dyrektor generalny Rivian.
– Jako pionier w dziedzinie lokalnie bezemisyjnego transportu, Mercedes-Benz Vans od 2010 roku zdobył szerokie doświadczenie w produkcji i wprowadzaniu na rynek eVanów. Teraz przyspieszamy transformację do portfolio produktów w pełni elektrycznych. Od 2025 r. wszystkie samochody dostawcze, oparte na naszej nowej architekturze VAN.EA, będą wyłącznie elektryczne. Cieszę się, że w ramach tej zmiany łączymy teraz siły z Rivian – bardzo dynamicznym i inspirującym partnerem o silnej pozycji technologicznej. Dzielimy się inwestycjami i technologią, ponieważ mamy ten sam strategiczny cel: przyspieszenie elektryfikacji rynku samochodów dostawczych za pomocą zrównoważonych i doskonałych produktów dla naszych klientów – powiedział Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans.
Cztery dostawcze elektryki
Obecnie klienci Mercedesa mogą wybierać spośród czterech samochodów dostawczych z napędem elektrycznym: eVito furgonu, eSprintera, eVito Tourera i EQV. Dzięki nowemu eCitanowi i nadchodzącemu EQT gama samochodów dostawczych z gwiazdą zostanie wkrótce całkowicie zelektryfikowana. W 2023 roku pojawi się też eSprinter nowej generacji.
Od 2015 roku Mercedes-Benz Vans wdraża kolejny etap swojej strategii elektryfikacji za pomocą VAN.EA (MB Vans Electric Architecture). Od 2025 r. wszystkie średniej wielkości i duże samochody dostawcze oparte na tej nowej modułowej architekturze będą wyłącznie elektryczne.
Rivian buduje portfolio marek i produktów, kierując się maksymalnym zwiększeniem wpływu na rozwój transportu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Samochody dostawcze ostatniej mili R1T, R1S i Electric Delivery Van (EDV) są pierwszymi pojazdami Rivian w przestrzeni konsumenckiej i użytkowej. Firma wprowadziła też na rynek EDV, który został zaprojektowany i skonstruowany we współpracy z Amazonem.
Źródło: na podstawie Mercedes-Benz