30 czerwca br. Mercedes-Benz Trucks zaprezentuje swoją pierwszą seryjną ciężarówkę zasilaną akumulatorem, czyli eActrosa. Firma określa premierę jako jeden z kluczowych kroków w stronę neutralności emisyjnej transportu drogowego. Ciężarowy oddział Mercedesa chce od 2027 roku uzupełnić swoje portfolio o seryjnie produkowane pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Produkcja seryjna eActrosa ma rozpocząć się w zakładzie w Wörth am Rhein w drugiej połowie tego roku. Jak zapewnia Mercedes podczas opracowywania pojazdu skupiono się szczególnie na aspekcie „wsłuchiwania się w oczekiwania klienta”, w którym potencjalni nabywcy samochodów ciężarowych są ściśle zaangażowani w rozwój produktu. Dlatego już w 2018 roku prototypy eActrosa zostały poddane intensywnym testom wśród klientów. Dzięki temu Mercedes mógł już na wczesnym etapie uwzględnić ich opinie dotyczące elektrycznej ciężarówki i bezpośrednio włączyć je do rozwoju pojazdu.
Pół miliona przejechanych kilometrów
Do tej pory prototypy przejechały ponad pół miliona kilometrów po drogach publicznych. Co więcej, inżynierowie poddali eActrosa intensywnym testom, aby upewnić się, że spełnia on wszystkie wymagane i wyśrubowane standardy.
– eActros, który niebawem zaprezentujemy, jest końcowym efektem kilku lat doświadczeń, które zdobyliśmy w trakcie testów drogowych i stacjonarnych. Jednocześnie pojazd jest również efektem naszej bliskiej i intensywnej współpracy z naszymi klientami. Dzięki połączeniu tych aspektów stworzyliśmy, a teraz będziemy produkować pojazd w pełni dostosowany do potrzeb klientów. Zaoferujemy go wraz z szeroką gamą usług – powiedział Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks.
Klienci najlepszymi testerami
Od 2018 roku dziesięć prototypów eActrosa utworzyło „Flotę Innowacji”, w której sprawdziły się w ciągłej eksploatacji u różnych klientów w Niemczech ale i innych krajach europejskich. W dwóch fazach testowych prawie 20 klientów testowych używało eActrosa zamiast konwencjonalnej ciężarówki w swoich flotach. Zarówno w wersji 18-tonowej, jak i 25-tonowej eActros spełniał różne wymagające zadania w różnych sektorach. m.in. przewoziła schłodzone towary w skrzynce chłodniczej z napędem elektrycznym do oddziałów supermarketów, służyła jako pojazd zakładowy dostarczający komponenty do produkcji, zajmowała się wymianą pojemników na odpady, a zabudowana cysterna przewoziła „popiół lotny” do produkcji betonu. Poza Niemcami elektryczna ciężarówka była testowana również przez klientów w Szwajcarii, Belgii i Holandii.
Pozytywne opnie kierowców
eActros w niczym nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dostępności i wydajności w ruchu miejskim, na autostradach czy mniejszych drogach. Kierowcy testujący auto są bardzo zadowoleni z „płynnego działania momentu obrotowego w całym zakresie mocy”. Auto imponuje ponadto płynną i cichą jazdą, a energia elektryczna może być odzyskiwana poprzez rekuperację.
Ciężarówki wodorowe za sześć lat
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej projektanci poddali eActrosa – podobnie jak jego konwencjonalne odpowiedniki – testom wytrzymałościowym, aby mieć pewność co do jego bezpieczeństwa, wydajności i trwałości. System chłodzenia ładunku, a także klimatyzacja — oba sterowane elektrycznie — działały niezawodnie zarówno w ekstremalnych upałach, jak iw warunkach zimowych. Inżynierowie dokładnie przetestowali również eActrosa w teście zimowym, w którym szczególną uwagę zwrócono na zachowanie akumulatorów i elektrycznego układu napędowego w ekstremalnych warunkach pogodowych.
Warto dodać, że Daimler Truck AG od 2027 roku chce uzupełnić swoje portfolio o seryjnie produkowane pojazdy napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi.
Źródło: na podstawie media.daimler.com