Maksymalna dotacja na zakup nowych pojazdów elektrycznych i złomowanie samochodu z silnikiem spalinowym, który ma co najmniej 10 lat, została zwiększona do 12 000 euro, ogłosił minister finansów Malty Clyde Caruana. Oznacza to wzrost o 3000 euro w stosunku do poprzedniej dotacji. W ciągu najbliższych trzech lat maltański rząd zamierza zainstalować 12 000 punktów ładowania w całym kraju. Premier Robert Abela powiedział, że Malta chce stać się liderem w dekarbonizacji.
W ramach polityki mającej na celu zwiększenie wykorzystania pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in, minister Caruana powiedział, że nowe dotacje wejdą w życie „od zaraz”. Dotacja na zakup nowego pojazdu elektrycznego lub hybrydowego typu plug-in bez złomowania starszego samochodu również została zwiększona do 11 000 euro. Złomowanie starego samochodu będzie kwalifikować się do dotacji w wysokości 2000 euro.
Przedłużone zwolnienia finansowe
Minister finansów zapowiedział też przedłużenie pięcioletniego zwolnienia z opłat licencyjnych za pojazdy elektryczne. Pojazdy elektryczne będą również zwolnione z opłaty rejestracyjnej.
W ciągu najbliższych trzech lat rząd zamierza zainstalować 12 000 punktów ładowania w całym kraju. Minibusy, autokary i ciężarówki, które zainstalują panele fotowoltaiczne, będą kwalifikować się do maksymalnej dotacji w wysokości 900 euro.
Trzy daty graniczne
Data graniczna zakazu importu zanieczyszczających samochodów z benzyną i olejem napędowym nie została jeszcze ogłoszona, pomimo kilku lat dyskusji.
Trzy sugestie dotyczące możliwej daty granicznej zostały poczynione w zielonej księdze opublikowanej w czerwcu. Trzy możliwe daty graniczne to przed 2025 r., między 2025 r. a 2030 r. lub między 2030 r. a 2035 r.
Wczesna data graniczna przyczyniłaby się do szybszego zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza i przyczyniłaby się do dekarbonizacji sektora transportu.
„ Jednak data graniczna powinna zapewnić równowagę między realizacją tych korzyści a zapewnieniem wystarczającej ilości czasu na przyszłe zmiany niezbędne do przezwyciężenia istniejących barier” – czytamy w zielonej księdze.
Liczba pojazdów elektrycznych w krajowej flocie wzrosła z 36 w 2013 r. do ponad 4000 do lipca 2021 r. W roku 2020 na Malcie na 100 km dróg przypadały 3,5 punkty ładowania. W Polsce było to zaledwie 0,4 punktów na 100 km dróg (dane: ACEA, EAFO, ERF, EUROSTAT).
Premier Robert Abela powiedział, że Malta chce stać się liderem w dekarbonizacji.
Źródło: na podstawie timesofmalta.com, własne