Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej realizują projekt budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Obie lokomotywy otrzymają napęd elektryczny oparty na bateriach litowo-jonowych, w jednym przypadku uzupełniony o napęd spalinowy, zaś w drugim o wodorowy.
Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, jest to projekt testowy, w którym zostaną wykorzystane lokomotywy manewrowe posiadane obecnie przez spółkę LOTOS Kolej. Modernizacja wysłużonych lokomotyw może być bardziej opłacalna w porównaniu do zakupu nowych.
Patryk Demski, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A., powiedział:
„Obecnie prowadzone są analizy, które mają doprowadzić do opracowania najbardziej optymalnego kształtu technicznego i finansowego projektu. W przypadku potwierdzenia założeń technicznych i ekonomicznych projekt będzie można rozszerzyć na większą skalę”.
Cezura czasowa projektu mieści się w ramach aktualnie realizowanej strategii rozwoju, czyli do roku 2022.
Pod koniec września Grupa LOTOS S.A. oraz spółka LOTOS Lab podpisały z Politechniką Warszawską umowę o współpracy dotyczącej prac badawczo-rozwojowych związane z ogniwami jonowymi i wodorowymi wykorzystywanymi m.in. do budowy prototypów napędu lokomotyw.
Współpraca LOTOSU z Politechniką Warszawską ma dotyczyć przygotowania przez uczelnię prototypów wybranych urządzeń, m.in.:
- przetworników oraz systemów zarządzania bateriami,
- baterii litowo-jonowych i przepływowych,
- magazynów energii (stacjonarnych i mobilnych),
- baterii wodorowych niskotemperaturowych i wysokotemperaturowych,
- urządzenia do testowania poziomu czystości wodoru metodą optyczną.
Zgodnie z umową, Politechnika Warszawska ma zapewnić laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, która zrealizuje określone zadania w ramach poszczególnych projektów. Prace badawcze będą prowadzone w szczególności na Wydziale Fizyki, Wydziale Elektrycznym, Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych, Wydziale Chemicznym oraz Wydziale Inżynierii Materiałowej. Po stronie LOTOSU leży natomiast m.in. wsparcie zakupu niezbędnego do prac sprzętu, technologii, czy licencji.
lotos.pl