Litewskie Ministerstwo Transportu planuje do 2030 r. wybudować 6000 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Prywatni operatorzy mają zainstalować do tego czasu około 54 000 kolejnych. Jednocześnie krajowe Ministerstwo Transportu poinformowało, że zlikwiduje bezpłatne stacje ładowania elektryków na drogach krajowych do końca 2023 r. Według przedstawicieli rządu pięć lat, to wystarczający okres na promowanie pojazdów elektrycznych.
Litwa planuje do 2030 r. wybudować 6000 nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, z budżetem około 90 mln euro. Jeśli zaś chodzi o likwidację bezpłatnych punktów to według Aiste Gasiuniene, rzeczniczki Ministerstwa Transportu, decyzja o ich likwidacji wynika z umowy podpisanej podczas pozyskiwania na ten cel unijnego dofinansowania, a nie z powodu rosnących cen energii elektrycznej.
Ukłon w stronę sektora prywatnego
– W 2023 r. kończy się podpisana pięć lat temu umowa o świadczenie bezpłatnych usług za unijne pieniądze na 28 stacjach, głównie na autostradach Wilno-Kłajpeda i Wilno-Poniewież. Po konsultacjach z przedsiębiorcami zdecydowano, że nie ma potrzeby utrzymywania takiej finansowanej przez państwo zachęty do aut elektrycznych, ponieważ stwarza to duże problemy dla konkurencyjnych firm z sektora prywatnego – powiedziała Aiste Gasiuniene.
Według Gasiuniene utrzymanie stacji kosztuje podatników około 300 000 euro rocznie. Zdaniem ministerstwa taka sytuacja miała początkowo uzasadnione jako środek motywacyjny. Jednak obecnie teraz na Litwie istnieje dobrze rozwinięta infrastruktura dla pojazdów elektrycznych.
Obowiązek przekazania danych
Obecnie litewskie Ministerstwo Transportu nie ma dokładnych danych dotyczących liczby publicznych i prywatnych stacji ładowania w kraju, ponieważ tamtejsze firmy nie miały obowiązku składania sprawozdań. Teraz sytuacja się zmieniła, a Ministerstwo chciałoby aby przedsiębiorcy przekazali takie informacje do końca roku.
– Według wstępnych danych w kraju może być ponad 600 dostępowych punktów ładowania. Będziemy mieć ich dokładną liczbę, w zależności od tego, jak szybko wszyscy operatorzy wywiążą się z obowiązku prawnego i zarejestrują się w uruchomionym w czerwcu systemie – powiedziała Gasiuniene.
Spowolniony rozwój
Litewskie władze uważają, że rosnące ceny energii elektrycznej nie zatrzymają rozwoju pojazdów elektrycznych i ich infrastruktury, a jedynie go spowolnią. Rząd zatwierdził plany Ministerstwa Transportu dotyczące utworzenia 1200 publicznych stacji ładowania pojazdów elektrycznych na Litwie do 2025 r. i 6 000 do 2030 r. Prywatni operatorzy mają zainstalować do tego czasu około 54 000 kolejnych.
Źródło: na podstawie delfi.lt, fot. Pixabay