Ile kosztuje ładowanie pojazdu elektrycznego? To jedno z najczęściej zadawanych pytań przez osoby zainteresowane zakupem elektryka BEV lub hybrydowego PHEV. Odpowiedź na to pytanie nie jest wcale prosta i zależy od kilku czynników – między innymi od tego, czy samochód ładowany jest w domu, czy na ogólnodostępnych stacjach ładowania, a jeśli na stacjach, to jakich operatorów. Przyjrzyjmy się ile będzie kosztowało przejechanie 100 km po naładowaniu trzech najpopularniejszych samochodów elektrycznych na stacjach AC i DC czołowych graczy rynkowych.
Ostatnio na stronie elektromobilni.pl (ogólnopolska kampania edukacyjna liderów elektromobilności pod egidą Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych PSPA), zostało uruchomionych wiele ciekawych narzędzi typu: porównywarka taryfowa, profiler ładowarki domowej, mapa zasięgu, czy Kalkulator kosztów ładowania. To ostatnie narzędzie pozwala w prosty sposób wyliczyć koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacjach wiodących operatorów infrastruktury w Polsce.
W kalkulator wbudowany jest aktualny katalog samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce.
Po wybraniu interesującego nas samochodu, przechodzimy do wyboru operatora sieci stacji ładowania, gdzie w jednym miejscu można zweryfikować i porównać koszt ładowania konkretnego modelu EV na infrastrukturze największych Operatorów w Polsce: GreenWay, ORLEN, PGE Nowa Energia, TAURON, EV+, Go+EAuto, LOTOS, innogy, czy REVNET. Kalkulator ma w sobie wbudowane i na bieżąco aktualizowane cenniki wszystkich operatorów sieci stacji ładowania, dlatego zawsze można być pewnym, że otrzymane wartości będą prawdziwe.
Korzystając z Kalkulatora kosztów ładowania przeanalizowaliśmy koszt przejechania 100 km trzech najpopularniejszych samochodów elektrycznych w Polsce: Nissana LEAF, BMW i3 oraz Renault ZOE. Jednak z racji tego, że ładowanie na ogólnodostępnych stacjach ładowania może być wolne (AC) lub szybkie (DC), postanowiliśmy przeanalizować koszty w obu przypadkach. Przy ładowaniu wolnym uwzględniona została maksymalna moc ładowarki pokładowej wybranego auta elektrycznego. Z kolei w przypadku ładowania prądem stałym, maksymalna moc ładowania DC wszystkich wybranych modeli wynosi 50 kW.
Koszt ładowania AC
Na podstawie wyliczeń z Kalkulatora kosztów ładowania wynika, że ładowanie (AC) Nissana LEAFa najkorzystniej wypada w sieci Revnet, a z kolei najdroższe jest na stacjach ładowania Orlen.
W przypadku BMW i3 najtańsze ładowanie jest na stacjach ładowania PGE, a najdroższe tak jak w przypadku Nissana – w sieci Orlen. Z kolei Renaut Zoe najniższy koszt ładowania osiąga na stacjach ładowania PGE, a najwyższy na ładowarkach sieci Lotos.
Warto wyjaśnić, dlaczego cennik Orlenu wypada w dwóch na trzy przypadki najmniej korzystnie spośród konkurencji. Jego charakterystyka oprócz opłaty za kWh składa się dodatkowo z opłaty za postój w wysokości 40 gr/min już po 60 minutach ładowania AC. W przypadku DC, dodatkowa opłata naliczana jest już po 45 minutach.
Koszt ładowania DC
Po przeanalizowaniu kosztów szybkiego ładowania DC (50 kW), rozpiętość cen jest znacznie mniejsza niż w przypadku ładowania AC. Ceny wahają się od 24 zł (Lotos) do 32,7 zł (Tauron). Analizując ładowanie DC, we wszystkich przypadkach najlepiej wypada firma Lotos. Co prawda z wykresu wynika, że jeszcze niższe stawki za ładowanie występują korzystając z sieci GO+EAuto, jednak warto zaznaczyć, że moc ładowania w tej sieci jest ograniczona do 40 kW, dlatego nie bierzemy tego wyniku pod uwagę, a pokazujemy go orientacyjnie z „gwiazdką”. Z kolei najdroższe ładowanie również dla wszystkich pojazdów jest w sieciach Tauron i GreenWay. Jest to spowodowane tym, że Tauron posiada jedną stawkę dla ładowania o mocy aż do 100 kW (nie posiada niższej taryfy np. dla ładowania mocą 50 kW – czyli maksymalnej mocy ładowania wszystkich trzech najpopularniejszych BEV w Polsce). W przypadku sieci GreenWay – uwzględniając ładowanie mocą 50 kW – jesteśmy skazani na taryfę do 150 kW, dlatego koszt przejechania 100 km jest dość wysoki. Jednak koszt ładowania na stacjach można obniżyć dołączając do Klubu EV Polska. Dzięki zapisaniu się do Klubu, otrzymujemy 5% rabatu na ładowanie (rabat może się zmieniać i wynosi od 5 do 10%).
Kalkulator kosztów ładowania jest bardzo rozbudowanym narzędziem. Uwzględnia on zarówno stan naładowania baterii w samochodzie, jak i typ ładowania (AC lub DC) oraz taryfy, czy abonamenty u wybranych operatorów sieci stacji ładowania. Dzięki skorzystaniu z tego narzędzia, kierowca oprócz kosztów przejechania 100 km otrzymuje również informacje o szacowanym czasie uzupełniania energii do wybranego poziomu naładowania baterii, łącznym koszcie sesji ładowana przy wykorzystaniu wybranej sieci i taryfy.