5 września 2018 roku odbył się drugi dzień berlińskiej konferencji Shift Automotive. Ten dzień to dzień „wizji”, jak zapowiedzieli organizatorzy oraz inicjatorzy wydarzenia.
Shift Automotive to inicjatywa Geneva International Motor Show (GIMS) i Internationale Funkausstellung (IFA). Organizatorzy pokusili się poszukanie odpowiedzi na pytanie: „jaka będzie motoryzacja przyszłości, ale widziana przez pryzmat projektantów technologii, projektantów pojazdów i branży ubezpieczeniowej?”. Czy ludzie są gotowi na zmiany i jakie warunki powinny zostać spełnione aby owe koncepcje związane z mobilnością zostały zaakceptowane przez użytkowników?
Drugi dzień konferencji poprowadziła LJ Rich prezenterka i entuzjastka nowych technologii, na co dzień współpracująca z BBC. Wśród panelistów i prezenterów znaleźli się: Matthew Smith, z KPMG, Kyle Wiggers z VentureBeat, Florian Leibert z Mesospher, Daniel Deparis ze Smart lab Daimler AG, profesor Dale Harrow z Royal Collage of Art, Martin Beltrop z Nokii, Patric Weissert z German Autolabs, Oliver Kuhn z Telenav, Christian Rosen z Moia oraz Anja Hedel z Porsche Digital Lab.
Dane otaczające nas niczym mgła to wizja niedalekiej przyszłości, o jakiej mówili prelegenci w czasie pierwszego panelu. Wiele uwagi poświęcono sztucznej inteligencji (AI), która w wielu ludziach budzi obawy. Matthew Smith z KPMG mówił o tym, że cała transformacja i wykorzystanie sztucznej inteligencji nie ma prowadzić do dyskusji na temat kwestii etycznych dotyczących tego, kto ma zginąć w przypadku zagrożenia: kierowca czy pieszy.
Istotnym elementem w dyskusjach były też kwestie związane z ubezpieczeniami i konkurencji na tym rynku. Upowszechnianie się carsharingu powoduje, że ubezpieczyciele muszą szybko reagować na zmieniające się potrzeby rynku. Opomiarowanie pojazdów wprowadzi możliwość unikania sporów w razie kolizji lub wypadków oraz pozwoli na gratyfikowanie kierowców jeżdżących zgodnie z przepisami i bezszkodowo. Być może już niebawem ubezpieczenie będzie przypisane do firmy motoryzacyjnej świadczącej usługi mobilności, a nie do użytkownika pojazdu. Dostęp do danych rejestrowanych w czasie jazdy może nie spotkać się z entuzjastycznym przyjęciem przez użytkowników – to głosy słuchaczy zachęcanych przez LJ Rich do zadawania pytań gościom. Zdaniem dyskutujących, modele subskrypcyjne w ekonomii współdzielenia, także w transporcie, będą miały ogromny wpływ na kształt gospodarki.
W trakcie dyskusji mówiono także o tym, że sztuczna inteligencja pozwoli zredukować stres i oszczędzać czas. Dzięki AI będzie można ograniczyć liczbę stłuczek na parkingach. Sztuczna inteligencja pomoże w podniesieniu poczucia bezpieczeństwa. Jako przykład podano możliwość zastąpienia kierowcy, który chce prowadzić po wypiciu alkoholu. Podkreślano jednak także, że trzeba być świadomym obecnych ograniczeń oraz ryzyka związanego z cyfryzacją i transferem danych.
Daniel Deparis szefujący Smart Labowi Daimlera zaprezentował model działania, według którego rozwijane są najbardziej innowacyjne pomysły w koncernie. Aby pokazać jaki potencjał tkwi w mobilności, przywołał nieco danych dotyczących pojazdów. Przeciętnemu kierowcy w dużym mieście 15 minut zajmuje znalezienie miejsca do zapakowania, a przeciętny samochód przez 96% czasu w ciągu dnia stoi nieużywany. Powstaje tu duże pole dla nowych, innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie mobilności. Duży potencjał drzemie również w rozwiązaniach przeznaczonych do działalności logistyczno-kurierskiej – w samym 2017 r. wysłano 22,5 mld paczek. Zdaniem Deparisa, tym co łączy powyższe dane jest potencjał do wykorzystania autonomicznych pojazdów różnego typu. Innych do przewozu ludzi, innych do transportu towarów, ale w obu przypadkach samosterujących. Deparis przywołał także maksymę towarzyszącą zespołom działającym pod egidą Daimler AG – „make life easier in the city” (sprawić by życie w mieście stało się łatwiejsze). Jak to osiągnąć? Zadając pytania klientom. Deparis podzielił się ze słuchaczami anegdotą na temat prac w jego zespole nad jedną z usług. Okazało się, że, zdaniem klientów, była ona zupełnie niepotrzebna. Dzięki konfrontacji udało się zaprojektować usługę od nowa, biorąc pod uwagę potrzeby użytkowników.
Profesor Dale Harrow z Royal Collage of Art pokazał na przykładzie wydziału, którym kieruje, jak ważna jak komunikacja i rozmowa w procesie projektowania nowoczesnych rozwiązań w transporcie. Dlatego studenci jego wydziału prowadzą warsztaty dla małych dzieci – Przecież będą projektować pojazdy dla kolejnych pokoleń – mówił Harrow. Jego zdaniem, istotne jest też to, jak ludzie adaptują się do nowych warunków i wykorzystują nowe technologie. Bez ich zrozumienia nie będą akceptować zmian i nie będą z tych zmian zadowoleni. Dlatego uczelnia, na której kształci się przyszłych projektantów, brała udział w pilotażowym projekcie opracowania, skonstruowania, wyprodukowania i wdrożenia pojazdu autonomicznego. Kiedy pojazd ruszył, możliwe było obserwowanie jak pasażerowie szybko zaadaptują się w zupełnie nowej sytuacji, kiedy wiezie ich maszyna.
Dane, które pozwalają zarabiać – tak można podsumować wystąpienie Martin Beltropa z Nokii. Przekonywał on, że dopiero standard 5G pozwoli na to, by pojawiły się pojazdy autonomiczne na drogach. Zanim się to stanie, ludzie i AI będą dążyć do tego, by nowe rozwiązania były łatwo adaptowalne. Podstawowe dane dotyczące położenia pojazdu, stanu drogi (w czasie rzeczywistym), intensywności ruchu można już pozyskiwać, wyzwaniem jest ich przetwarzanie i budowanie modeli biznesowych pozwalających na zarabianie. Beltrop przestrzegał także przed nadmierną standaryzacją we wdrażanych rozwiązaniach. Jego zdaniem mogą one czasem hamować możliwość rozwoju i utrudniać funkcjonowanie systemów.
W ostatnim panelu wzięli udział: Patric Weissert z German Autolabs, Oliver Kuhn z Telenav, Christian Rosen z Moia oraz Anja Hendel z Porsche Digital Lab. LJ Rich prowokacyjnie pytała gości, czy projektowanie rozwiązań pod pasażerów nie zabije radości z prowadzenia. Oliver Kuhn powiedział, że skoro nie tylko kierowca ma wpływ na to co się dzieje w samochodzie, to zarówno z perspektywy wiozącego jak i wożonego ważne jest przewidywanie potencjalnych zagrożeń. Christian Rosen dodał, że niezwykle ważna będzie zapewnienie pasażerom autonomicznych pojazdów rozrywki, tj. zaaranżowanie wnętrza pojazdu w taki sposób, by podróżujący w nim czuli się komfortowo i mieli luksus wykorzystywania czasu na przyjemności. Anja Hendel powiedziała, iż obserwując klientów Porsche widać, że oni chcą być kierowcami a nie pasażerami. Producent z Zuffenhausen szuka więc rozwiązań, które mogą wspierać kierowców. Mówiła także o tym, że Porsche musi projektować usługi związane z transportem a nie same pojazdy.
Na zakończenie LJ Rich stwierdziła, że zagadnień związanych z transportem pojawiać się będzie coraz więcej, a Shift Automotive ma przybliżać je szerszej publiczności. Kolejna edycja wydarzenia odbędzie się w czasie targów motoryzacyjnych w Genewie w marcu 2019 roku.
materiały własne