Model Concept EQS, prezentowany przez Mercedes-Maybach, stanowi jak podkreśla producent konkretną zapowiedź pierwszego w pełni elektrycznego modelu seryjnego. Koncepcyjny SUV, oparty konstrukcyjnie na modułowej architekturze dla pojazdów elektrycznych Mercedes-Benz klasy luksusowej i wyższej, ma przenieść ekskluzywność Maybacha w bezemisyjną przyszłość. Zasięgi przewidywane dla architektury SUV-ów Mercedes-EQS wynoszą, według kryteriów cyklu WLTP, ok. 600 kilometrów.
– Wielu z naszych klientów marki Mercedes-Maybach intensywnie korzysta z komunikacji cyfrowej i stawia najwyższe wymagania naszym cyfrowym rozwiązaniom. Oczekują oni ponadto, że wybrana przez nich marka będzie promować wartości zrównoważonego rozwoju i brać odpowiedzialność za środowisko. Concept Mercedes-Maybach EQS spełnia wszystkie te założenia i jednocześnie jest ucieleśnieniem wysublimowanego luksusu w bardziej progresywnym wymiarze – jego w pełni elektryczny układ napędowy nie tylko umożliwia konsekwentnie ekologiczną mobilność, ale także zapewnia pasażerom nowy poziom spokoju i odprężenia – stwierdziła Britta Seeger, członek zarządu Daimler AG i Mercedes‑Benz AG, odpowiedzialna za marketing i sprzedaż.
Rzemieślniczy kunszt
– Concept Mercedes-Maybach EQS odzwierciedla przejście tradycyjnej marki luksusowej w bardziej progresywną i w pełni elektryczną przyszłość. Jak każdy Maybach, także i on jest synonimem wyrafinowanego luksusu we wszystkich jego aspektach. Ten przedseryjny pojazd koncepcyjny dowodzi, że najnowocześniejsza technika napędu elektrycznego oraz pionierski system informacyjno-rozrywkowy z ekranem panoramicznym MBUX Hyperscreen doskonale łączą się z właściwym marce Maybach kunsztem rzemieślniczym i ekskluzywnym wyposażeniem. Ta nacechowana pasją kompozycja pieczołowicie dopracowanych detali tworzy unikalne wrażenie samochodowego luksusu. Za sprawą przyszłego, w pełni elektrycznego, modelu SUV nasze aspiracje do roli lidera segmentu high-end zrealizujemy także w obszarze elektromobilności – powiedział Philipp Schiemer, Head of Top End Vehicle Group w Mercedes-Benz AG i Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Progresywny luksus
Prezentowany pojazd koncepcyjny jest łatwo rozpoznawalny jako należący do rodzin Mercedes-Maybach i Mercedes-EQ oraz stanowi zwiastun pierwszego w pełni elektrycznego SUV-a w segmencie aut luksusowych. Wzornictwo, oparte na czysto elektrycznej architekturze pojazdu, konsekwentnie realizuje zasadę celowości – purpose design. Dynamiczne linie nadwozia rozciągają się na cały samochód, biorąc swój początek w nisko zawieszonym przodzie, opływając pochylony słupek A i kontur dachu oraz łącząc się z krawędzią obrysową tylnego spojlera. Już na pierwszy rzut oka jak podkreślają projektanci auta, rozpoznać można przejście do nowej ery technologicznej.
– Prezentując Concept Mercedes-Maybach EQS, po 100 latach przenosimy naszą markę w elektryczną przyszłość. Jego futurystyczny design oparty jest na emocjonującym połączeniu powierzchni i kształtów. Przód z progresywną osłoną chłodnicy Maybacha realizuje zasadę integracji, nadając marce zupełnie nowy wizerunek. Łącząc go z nowatorskimi aerodynamicznymi proporcjami SUV-a, całkowicie redefiniujemy luksusowego SUV-a przyszłości – dodał Gorden Wagener, główny projektant Daimler Group
Sztuczna inteligencja
Elementem przyciągającym uwagę we wnętrzu jest m.in. ekran panoramiczny MBUX Hyperscreen ze stylami wizualizacji i treściami właściwymi dla marki Maybach. Ten duży, zakrzywiony moduł ekranowy rozciąga się niemal od słupka A do słupka A. Pod wspólną szklaną taflą umieszczone są trzy ekrany, stapiające się wizualnie. Jeden z nich, 12,3-calowy wyświetlacz OLED dla pasażera siedzącego z przodu, stanowi jego własny interfejs i panel obsługowy. Podczas jazdy funkcje rozrywkowe są na nim dostępne jedynie w takim zakresie, w jakim dopuszczają to przepisy krajowe.
Dzięki zastosowaniu adaptacyjnego oprogramowania i sztucznej inteligencji, MBUX całkowicie dostosowuje się do użytkownika. Podsuwa mu zindywidualizowane sugestie dotyczące wielu funkcji informacyjno-rozrywkowych, komfortowych i eksploatacji pojazdu. Tzw. rozwiązanie bezwarstwowe (zero layer) sprawia, że najważniejsze aplikacje pojawiają się w polu widzenia na najwyższym poziomie interfejsu w zależności od sytuacji i kontekstu, a więc nie jest już konieczne przeszukiwanie podmenu.
Na wyświetlaczu HD systemu informacyjno-rozrywkowego, w menu głównym przewidziano kafelek EQ, który jest centralnym punktem dostępu do odpowiednich wskazań i ustawień, np. prądu ładowania, czasu wyjazdu, przepływu energii i histogramu zużycia paliwa. Ponadto na wyświetlaczu multimedialnym można obsługiwać również nawigację i programy jazdy. W połączeniu z Mercedes me connect dostępne są też usługi i funkcje nawigacyjne przeznaczone specjalnie dla pojazdów EV – przykładowo wskazanie stacji ładowania, zasięgu elektrycznego oraz zoptymalizowana funkcja planowania trasy z uwzględnieniem poziomu naładowania, pogody lub sytuacji komunikacyjnej.
Modułowa architektura przyszłości
Concept Mercedes-Maybach EQS oparty jest technicznie na modułowej architekturze dla samochodów elektrycznych klasy luksusowej i wyższej Mercedes-Benz. Będzie ona stanowić podstawę konstrukcyjną kolejnego w pełni elektrycznego modelu – EQS SUV, którego produkcja seryjna rozpocznie się w 2022 r., jeszcze przed Maybachem. Także w nim elektryczny układ napędowy zapewni wyjątkowo płynną i cichą jazdę oraz nowy poziom spokoju i odprężenia we wnętrzu. Zasięgi przewidywane dla architektury SUV-ów Mercedes-EQS wynoszą, według kryteriów cyklu WLTP, ok. 600 kilometrów.
Źródło: na podstawie media.daimler.pl