BMW zaprezentował na zakończonych właśnie monachijskich targach IAA pierwszy szybki rower elektryczny. Zewnętrznie BMW i Vision AMBY przypomina rower elektryczny, ale oferuje znacznie więcej możliwości. Napęd elektryczny ma trzy poziomy prędkości dla różnych typów dróg: do 25 km/h na ścieżkach rowerowych, do 45 km/h na drogach miejskich i do 60 km/h na drogach wielopasmowych i pozamiejskich. Zasięg: do 300 km.
Bliżej motocykla
Dwa pojazdy, BMW i Vision AMBY oraz BMW Motorrad Vision AMBY w różnych aspektach interpretują podstawową ideę adaptacyjnej mobilności miejskiej na dwóch kołach. Działanie wspomagania napędu elektrycznego wymaga stałego pedałowania. BMW Motorrad Vision AMBY charakterem jest bliższy motocyklowi, przyspiesza za pomocą manetki i, co typowe dla motocykla, ma podnóżki zamiast pedałów.
Tryby prędkości jazdy dostępne dla kierowcy są zapisywane w aplikacji na smartfonie. Możliwy jest też ręczny wybór trybu, jak również automatyczne rozpoznawanie lokalizacji i typu drogi za pomocą geofencingu i wynikające z tego automatyczne dostosowywanie prędkości maksymalnej. Ponieważ, jak zauważa producent nie istnieją jeszcze ramy prawne dla takiego pojazdu z modułową koncepcją prędkości, pojazdy studyjne „AMBY” mają być impulsem dla ustanowienia odpowiednich podstaw prawnych promujących takie rozwiązania.
Samochodowy zasięg
Stylistyka BMW i Vision AMBY charakteryzuje się wizualną lekkością i mocnym, atletycznym charakterem. Nowoczesna geometria ramy wygląda jak połączenie roweru szosowego i sportowego e-bike’a, ale z każdym detalem pokazuje, że potrafi więcej niż konwencjonalny rower elektryczny. Akumulator umieszczony jest w obrębie ramy. Pojemność 2000 Wh umożliwia w zależności od trybu jazdy zasięg do 300 km. Dzięki technologii szybkiego ładowania można go naładować już w trzy godziny. Niewymagający konserwacji pasek zębaty zapewnia przenoszenie napędu, a przekładnia jest zintegrowana z napędem. Wysokiej jakości jednostronny wahacz znany do tej pory tylko z BMW Motorrad łączy tylne koło z ramą.
Skok amortyzacji z przodu i z tyłu wynoszący 120 mm jest idealny do wszystkich zastosowań w mieście i wokół niego do prędkości 60 km/h. Większe i szersze niż zwykle opony na obręczach o średnicy 27,5 cala zapewniają maksymalny komfort i bezpieczeństwo nawet przy większych prędkościach.
Materiały z recyklingu
Zrównoważony rozwój nie tylko w zakresie koncepcji: uwagę zwraca rama (aluminium wtórne), a także części kierownicy i osłony akumulatora („Floating Grey Polymere”) wykonane z tych samych materiałów z recyklingu, co części BMW i Vision Circular. Po zakończeniu cyklu życia produktu materiały te łatwo można ponownie włączyć do obiegu materiałowego BMW Group. Elektrycznie regulowana sztyca jest biometrycznie optymalizowana w celu dopasowania do profilu zapisanego w aplikacji i odpowiednio dostosowywana przed jazdą na podstawie wcześniej wprowadzonych danych, takich jak wzrost i przekrok.
Źródło: na podstawie BMW