Producenci samochodów, czyli Toyota, Suzuki i Daihatsu oraz Commercial Japan Partnership Technologies Corporation (CJPT) poinformowali, że wspólnie opracują użytkowego vana z bateryjnym napędem elektrycznym (BEV). Nowy model, który ma być atrakcyjny cenowo wejdzie na rynek w 2023 roku i będzie użytkowany m.in. w programach popularyzacji bezemisyjnego transportu w Tokio i w prefekturze Fukushima.
Lekkie samochody użytkowe pełnią ważną rolę w zaopatrzeniu sklepów, punktów usługowych i firm na gęsto zabudowanych terenach, w tym w centrach miast. Ich rola jest tak duża, że stanowią około 60% całej floty pojazdów użytkowych. Dlatego zdaniem pomysłodawców projektu ich elektryfikacja może znacząco przyczynić się do osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.
Koszty transformacji
Głównym problemem w popularyzacji elektrycznych aut użytkowych są dodatkowe koszty związane z transformacją energetyczną transportu. Dotyczy to zarówno małych i średnich firm, które muszą się mierzyć z dłuższym czasem ładowania oraz wyższymi cenami zakupu aut elektrycznych w porównaniu z konwencjonalnymi odpowiednikami, jak i całego społeczeństwa w związku z koniecznymi inwestycjami infrastrukturalnymi.
Każdy wniesie atuty
Nowy model opracowany przez Toyotę i jej partnerów musi być niedrogi i odpowiadać na potrzeby małych i średnich firm. Dlatego każde z czterech przedsiębiorstw wniesie do współpracy swoje atuty. Za planowanie produktu będzie odpowiedzialne CJPT, a Toyota, Suzuki i Daihatsu wspólnie opracują bateryjny napęd elektryczny dostosowany do lekkiego auta użytkowego. Suzuki i Daihatsu skorzystają ze swojego doświadczenia w projektowaniu i produkcji małych samochodów, a Toyota dostarczy swoje know-how w dziedzinie zelektryfikowanych napędów.
Auto zostanie wprowadzone na rynek w 2023 roku i będzie używane m.in. w programach popularyzacji bezemisyjnego transportu w Tokio i w prefekturze Fukushima.
Też z napędem wodorowym
Warto przypomnieć, że niedawno Toyota poinformowała, że wraz z Isuzu, Hino oraz CJPT wspólnie opracują średniej wielkości samochód dostawczy z elektrycznym napędem na wodór (FCEV), który do masowej sprzedaży w Japonii trafi również w przyszłym roku.
Na europejskim rynku Toyota wprowadziła już do sprzedaży dwa użytkowe modele z napędem elektrycznym – średniej wielkości PROACE’a Electric i kompaktowego PROACE’a CITY Electric.
Źródło: na podstawie Toyota