Jaguar Land Rover zamierza oprzeć większość swoich modeli na nowej, modułowej platformie.
Celem wprowadzenia Modular Longitudinal Platform (MLA) jest przede wszystkim redukcja kosztów. Ponadto, nowa architektura umożliwi brytyjskiemu koncernowi realizację planów w zakresie elektromobilności.
Obecnie, Jaguar Land Rover wykorzystuje w swoich pojazdach sześć różnych platform. Modele Range Rover, Range Rover Sport oraz Discovery oparte są na aluminiowej platformie D7U. Jaguary XF, XE oraz F-Pace, a także Range Rover Velar wykorzystują (również aluminiową) platformę D7A. Z kolei Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport oraz Jaguar E-Pace bazują na architekturze opartej na stali (D8). Dodatkowo, luksusowy Jaguar XJ, sportowy F-Type oraz całkowicie elektryczny I-Pace EV korzystają z unikalnych platform.
Koncern JLR poinformował, że MLA pojawi się w nowych samochodach w 2020 r. Pierwszym modelem, który z niej skorzysta, będzie nowy Land Rover Defender. Co istotne, pojazdy oparte na MLA będą mogły być oferowane z systemami mild hybrid, jako hybrydy typu plug-in oraz w wersjach całkowicie elektrycznych.
Jaguar Land Rover zamierza ponadto zmodyfikować architekturę D8, która otrzyma nazwę Premium Transverse Architecture (PTA). Platforma znajdzie zastosowanie do roku finansowego 2024-2025 w mniejszych modelach koncernu. W późniejszym okresie zostanie zastąpiona przez MLA. Architektura PTA umożliwi zastosowanie 48-woltowych systemów mild hybrid oraz napędów hybrydowych typu plug-in. Po raz pierwszy zostanie wykorzystana w nowym Range Roverze Evoque, który najprawdopodobniej trafi do sprzedaży w 2019 r.
Obecnie brytyjski koncern oferuje trzy modele z napędem elektrycznym (BEV i PHEV).
W gamie Jaguara znajduje się zeroemisyjny crossover I-Pace, który trafił do sprzedaży w marcu tego roku. Pojazd rozwija moc 400 KM, moment obrotowy 696 Nm, a od 0 do 100 km/h rozpędza się w 4,8 sekundy. Zasięg I-Pace na jednym ładowaniu wynosi 480 km (wg cyklu WLTP).
Z kolei oferta Land Rovera obejmuje Range Rovera i Range Rovera Sport w odmianach plug-in hybrid. Zasięg obu pojazdów w trybie zeroemisyjnym szacuje się na 51 km (cykl NEDC), zaś ich moc systemowa to 404 KM.
Według planów, od 2020 r. każdy nowy model Jaguar Land Rover będzie dostępny w wersji z napędem elektrycznym.
europe.autonews.com, materiały własne