Hiszpańska firma Irizar, znana z produkcji autobusów elektrycznych otrzymała zamówienie na dziesięć ciężarówek elektrycznych. Duże elektryczne auta Irizar ie. w wersjach dwu- i trzyosiowych zostaną zbudowane dla FCC Medio Ambiente. E-ciężarówki będą służyły m. in. do wywozu odpadów.
Platforma na której powstaną ciężarówki elektryczne jest efektem projektu badawczego, który powstał dzięki współpracy firm Irizar i FFC, która wyprodukowała już prototyp elektrycznej śmieciarki. FCC jest specjalistą w zakresie usług środowiskowych, gospodarki wodnej i infrastruktury. Podczas prezentacji prototypu (w 2019 r.) firmy zapowiadały, że oprócz wersji czysto elektrycznej będzie dostępny również model z „wydłużonym zasięgiem” na gaz ziemny. Jednak w ciągu dwóch lat rynek szybko ewoluował, a wynikiem jest zamówienie przez FFC „śmieciarek” wyłącznie z napędem elektrycznym.
Akumulator w zależności od potrzeb klienta
Dwuosiowy 4×2 dostępny jest o masie całkowitej od 8,5 do 10,5 tony. W zależności od potrzeb klienta akumulator może mieć od 130 do 300 kWh, przy czym ta ostatnia wystarcza do zasięgu do 250 kilometrów. Ładowanie z mocą 150 kW powinno zająć od jednej do dwóch godzin. Silnik elektryczny ma moc 160 kW.
Masa trzyosiowego 6×2 wynosi od 10,5 do 12,5 tony (w tej wersji oferowane jest pięć różnych rozstawów osi). Silnik elektryczny o mocy 240 kW czerpie moc z akumulatora od 130 do 400 kWh, a zasięg jest również podawany jako maksymalnie 250 kilometrów. Jednak przy największej możliwej baterii, proces ładowania trwa trzy godziny (przy mocy do 150 kW).
Takie same bezpieczne i nowoczesne kabiny
Oba pojazdy mają identyczną kabinę, która również została opracowana przy udziale FCC. Zwrócono w niej szczególną uwagę na bezpieczeństwo jazdy i manewrowania w ruchu miejskim. Ciekawostką jest fakt, że dostęp do kabiny zapewniają pojedyncze schody (370 mm), co sprawia, że jest to pojazd o najniższej wysokości dostępu na rynku. Obie firmy poinformowały, że „o szybkiej decyzji dotyczącej produkcji e-ciężarówek zadecydowały doskonałe wyniki testów przeprowadzonych w różnych miastach Europy oraz zadowolenie operatorów”.
Irizar ie. to ciężarówka miejska w 100% elektryczna, umożliwiająca poruszanie się po obszarach miejskich przy drastycznej redukcji hałasu, emisji zanieczyszczenia i CO2 oraz o 50% mniejszym zużyciu energii niż konwencjonalny pojazd, co sprawia, że idealnie nadaje się do wykonywania prac wczesnym rankiem lub w nocy.
Źródło: irizar-emobility.com