Volkswagen w roku przyszłym wprowadzi na rynek ID.5. Będzie też odmiana sportowa, czyli ID.5 GTX. Elektryczny SUV typu coupé wyposażony będzie m.in. w nowe oprogramowanie ID.Software 3.0, pozwalające na ładowanie akumulatorów energią elektryczną o większej mocy. Model będzie produkowany w fabryce w Zwickau i sprzedawany z akumulatorem o pojemności 77 kWh, w trzech wersjach silnikowych. Do 2030 roku co najmniej 70 procent aut sprzedawanych przez Volkswagena w Europie ma mieć wyłącznie elektryczny napęd. Z takim właśnie układem napędowym VW zamierza wprowadzać przynajmniej jeden model rocznie.
– ID.5 jest elektryczny, sportowy i elegancki. SUV typu coupé wyposażony w elektryczny napęd stanowi kolejny krok w realizacji strategii ACCELERATE. Daje on wymagającym klientom możliwość jazdy autem, które nie emituje dwutlenku węgla w czasie jazdy. Dzięki niemu wkraczamy do zupełnie nowego segmentu samochodów – stwierdził Ralf Brandstätter, CEO marki Volkswagen.
Na platformie MEB
ID.5 i sportowy ID.5 GTX z dwoma silnikami i napędem na cztery koła to nowe topowe modele z rodziny ID niemieckiego koncernu. Pierwszy elektryczny SUV typu coupé Volkswagena został skonstruowany (jak wszystkie modele ID.) na modułowej platformie MEB, przygotowanej specjalnie dla aut z napędem elektrycznym.
– ID.5 pokazuje jak będą wyglądały samochody przyszłości – aerodynamiczne, o ekspresyjnej stylistyce, sportowe i, dzięki zastosowaniu platformy MEB, z małymi zwisami nadwozia. Dlatego, mimo że linia dachu została poprowadzona bardzo dynamicznie, mogliśmy zaprojektować przestronne wnętrze. Dotąd nie było to możliwe – powiedział Josef Kaban, szef działu stylistycznego Volkswagena
Zastosowanie w ID.5 oprogramowania generacji 3.0 umożliwia zdalną aktualizację i aplikację nowych funkcji. Dzięki temu ID.5 zostaje autem na najnowszym poziomie technicznym w gamie elektrycznych Volkswagenów. Innowacyjne systemy asystujące, jak Travel Assist wykorzystujący dane inteligencji zbiorowej, pozwalają na jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. Nowy, opcjonalny Park Assist Plus z funkcją pamięci może wykonywać zapamiętane, spersonalizowane manewry.
Menedżer dynamiki
Elektryczny SUV typu coupé Volkswagena, z nadwoziem o długości 4599 mm (ID.5 GTX: 4582 mm), pojawi się na rynku w 2022 roku i będzie sprzedawany z akumulatorem o pojemności 77 kWh, w trzech wersjach różniących się mocą silników. W ID.5 elektryczny silnik będzie umieszczony z tyłu, z kolei w ID.5 GTX przy przedniej i tylnej osi znajdzie się po jednej jednostce napędowej, model ten będzie miał napęd na cztery koła.
– Elektroniczny menedżer dynamiki jazdy to przełomowe rozwiązanie dla Volkswagena. Współdziała on z innymi ważnymi systemami, w ID.5 również z regulacją napędu na cztery koła. Dzięki temu sportowe właściwości jezdne, trakcja i bezpieczeństwo są na nieznanym dotąd, najwyższym poziomie – stwierdził Thomas Ulbrich, Członek Zarządu Marki ds. Rozwoju Technicznego
Mniejszy ale większy
Wszystkie wersje silnikowe ID.5 są wyposażone w akumulator o dużej pojemności energii. Współczynniki oporu powietrza, wynoszące 0,26 i 0,27 (ID.5 GTX), zwiększają wydajność i zasięg. Pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach w ID.5 mają tylko o 12 mm mniejszą przestrzeń nad głowami niż w Volkswagenie ID.4. Duży rozstaw osi wynoszący 2766 mm pozwolił na zaprojektowanie kabiny jak w SUV-ach pozycjonowanych o klasę wyżej niż ID.5. Pojemność bagażnika wynosi 549 litrów. Cyfrowy kokpit wyposażono w nowy system obsługi pokładowych funkcji. Ekran znajdujący się przed kierowcą oraz monitor systemu multimedialnego o wysokiej rozdzielczości zapewniają kierowcy obraz a dodatkowych informacji dostarcza wyświetlacz head-up w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Nowe oprogramowanie ID.Software 3.0 zapewnia z kolei nową jakość działania systemu naturalnego sterowania głosem („Cześć ID.”). W ramach usług We Connect kierowcy mogą korzystać m.in. online z informacji na temat natężenia ruchu drogowego w danej chwili, z aktualizacji map nawigacyjnych, danych na temat stacji ładowania akumulatorów czy z radia internetowego.
Co rok to elektryk
Do 2030 roku co najmniej 70 procent aut sprzedawanych przez Volkswagena w Europie będzie miało wyłącznie elektryczny napęd, co oznacza, że będzie ich ponad milion. W Ameryce Północnej i w Chinach udział aut elektrycznych ma wynosić co najmniej 50 procent. Aby osiągnąć te cele, Volkswagen będzie każdego roku wprowadzał na rynek przynajmniej jeden nowy model z tego rodzaju układem napędowym. Najpóźniej w 2050 roku Volkswagen zamierza stać się producentem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
ID.5 i sportowa, najmocniejsza wersja ID.5 GTX z napędem na cztery koła realizowanym przez dwa silniki elektryczne, będą produkowane w zakładzie Volkswagena w Zwickau. Poprzez We Charge producent oferuje w Europie około 250.000 punktów ładowania „baterii”. Za pomocą seryjnego przewodu Mode 3, elektryczny SUV coupé Volkswagena może być zasilany prądem zmiennym (AC) o mocy do 11 kW. Na stacji szybkiego ładowania moc ta może wynieść do 135 kW (standard).
Źródło: na podstawie vw-press.pl