Jak poinformował Hyundai, trzy autonomiczne, wodorowe samochody bazujące na zaprezentowanym w styczniu SUVie NEXO, samodzielnie przejechały 190-kilometrową trasę z Seulu do Pjongczangu.
Według koreańskiego producenta, po raz pierwszy udało się osiągnąć tym samym 4 poziom autonomiczności w pojazdach zasilanych ogniwami paliwowymi. Samosterujące NEXO podróżowały z prędkościami od 100 do 110 km/h tj. maksymalnymi, które są dozwolone na koreańskich autostradach. Trasę Seul-Pjongczang przejechały także autonomiczne modele Genesis G80.
Samochody zostały wyposażone w technologie, które umożliwiają im na precyzyjne rozpoznawanie otoczenia, podejmowanie odpowiednich decyzji na skrzyżowaniach i rozgałęzieniach dróg, przejazdy przez bramki na autostradach oraz dokładne określanie swojej pozycji przy użyciu czujników zewnętrznych, nawet w sytuacji, gdy sygnał GPS ulegnie zakłóceniu (np. w tunelach). Mimo że samosterujące NEXO otrzymały szereg kamer, radarów i LIDARów, wygląd ich wnętrza i nadwozia nie odbiega zbytnio od stylistyki pojazdów produkcyjnych.
Jak powiedział Jinwoo Lee, dyrektor Centrum Inteligentnych Technologii Bezpieczeństwa w Hyundaiu:
„Filozofia Hyundaia w zakresie rozwijania technologii autonomicznego prowadzenia skupia się na dostarczeniu najwyższego poziomu bezpieczeństwa połączonych z wysokimi standardami komfortu, którego oczekują nasi klienci”.
Prawidłowe funkcjonowanie systemów jazdy autonomicznej wymaga zgromadzenia dużej ilości danych, co powoduje bardzo intensywne zużywanie energii. Zdaniem Hyundaia, samochody zasilane ogniwami paliwowymi są w związku z powyższym optymalnym wyborem do testów.
Hyundai NEXO trafi na koreański rynek w przyszłym miesiącu. Zeroemisyjny pojazd jest w stanie przejechać na jednym baku wodoru ponad 600 km. Jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9.5 s. Tankowanie wodoru zabierze użytkownikom NEXO ok. 5 minut.
Mimo, że testy Hundaia wypadły pomyślnie, na wprowadzenie do sprzedaży pojazdów umożliwiających autonomiczną jazdę 4 poziomu trzeba będzie jednak jeszcze poczekać… Koreański koncern zamierza skomercjalizować tę technologię w 2021 r., początkowo z przeznaczeniem do użytku w miastach. W pełni autonomiczny Hyundai pojawi się na rynku do 2030 r.
Koreański producent planuje rozwijać samochody samosterujące m.in. we współpracy z amerykańskim start-upem Aurora.
hyundainews.com, materiały własne