Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami na targach Auto Shanghai, Honda zaprezentowała prototyp swojego pierwszego modelu BEV, który ma wejść do sprzedaży w Chinach już wiosną 2022 roku. Firma chce z w ciągu najbliższych pięciu lat dostarczyć na olbrzymi rynek chiński swoich dziesięć w pełni elektrycznych modeli samochodów.
Zaprezentowany na targach samochód to wersja zbliżona do pojazdu, który japońska firma już we wrześniu 2020 roku przedstawiła jako studium koncepcyjne pod nazwą „e: concept”. Podczas gdy samochód koncepcyjny był – co jest nietypowe dla SUV-a tej wielkości – modelem trzydrzwiowym, zaprezentowany na targach prototyp jest, zgodnie z oczekiwaniami, modelem pięciodrzwiowym. Ponadto poprzednio rzucająca się w oczy długa przednia maska jest nieco krótsza.
Konstrukcja tyłu wygląda o wiele bardziej konwencjonalnie niż wersja zaprezentowana w studium w 2020 roku. Honda wydaje się podążać za trendem przechodzenia w kierunku „ciągłego pasma świateł”. W przypadku „e: prototyp” widać m. in. że trzecie światło stop jest zintegrowane ze spojlerem na krawędzi dachu i rozciąga się na całej szerokości pojazdu.
Nie wspomniano jeszcze o szczegółach technicznych elektrycznego SUV-a, ale jak zapewniają producenci kierowca powinien być w stanie odczuwać „radość z jazdy i wielkiej ilości opcji”. Prototyp posiada trzecią generację systemu informacyjno-rozrywkowego „Honda Connect” i ma być na bieżąco aktualizowany dzięki aktualizacjom OTA.
– W Chinach Honda wprowadzi 10 swoich modeli samochodów elektrycznych w ciągu pięciu lat. Zaprezentowany model e: prototyp oparty na SUV-ie Hondy, będzie produkowany masowo i ma wejść do sprzedaży wiosną 2022 roku jako symboliczny pierwszy samochód elektryczny marki w Chinach – powiedzieli przedstawiciele firmy.
W Szanghaju Honda zaprezentowała ponadto Breeze PHEV, pierwszy model hybrydowy typu plug-in, który powstał we wspólnym przedsięwzięciu z GAC (Guangzhou Automobile Group – chiński producent samochodów z siedzibą w Guangzhou). To także SUV, a Honda mówi o „podobnym wrażeniach z jazdy jak w przypadku samochodu elektrycznego”. Model ma zadebiutować w Chinach w drugiej połowie roku.
Przypomnijmy, że już wcześniej Honda zapowiedziała, że w 2024 roku wprowadzi na rynek amerykański dwa SUV-y z zasilaniem akumulatorowym, planując ich budowę w Tennessee wspólnie z General Motors. Pojazdy będą budowane na platformie GM, a jeden z nich ma być małym SUV-em. Pojazdy mają wykorzystywać technologię akumulatorów GM Ultium, która powinna zapewnić zasięg 400 mil lub więcej. Możliwość szybkiego ładowania powinna pozwolić właścicielom na zwiększenie zasięgu o ponad 100 mil już po 10 minutach ładowania.
Jednak zdaniem ekspertów elektryczny SUV przygotowywany na rynek chiński raczej nie będzie miał „amerykańskich” parametrów. Honda nie podała żadnych szczegółów dotyczących zasięgu jazdy, rozmiaru akumulatora ani pojemności ładowania SUVa e: prototype „sztukowanego” na rynek chiński.