businesskorea.co.kr, english.etnews.com, materiały własne
Grupa Hyundai-KIA do 2020 r. planuje zostać drugim po Toyocie największym na świecie producentem pojazdów przyjaznych środowisku. W tym celu zamierza znacznie rozbudować swoją gamę modelową EV i jednocześnie podwoić liczbę wytwarzanych samochodów w pełni elektrycznych.
W pierwszej połowie 2018 r. na rynku mają się ukazać Hyundai Kona oraz KIA Niro w wersjach napędzanych prądem. W konsekwencji, łącznie z Hyundaiem IONIQ Electric oraz KIĄ Soul EV koreański koncern będzie oferował w sumie 4 różne modele samochodów w pełni elektrycznych. W ofercie KII znajduje się jeszcze niewielki, miejski pojazd Ray EV, jednak powoli jest on wycofywany z oferty – w Korei Południowej można go kupić już tylko na indywidualne zamówienie.
Wzrośnie także liczba EV produkowanych przez koreański koncern. Obecnie z taśm montażowych Grupy Hyundai-KIA zjeżdża 20,000 sztuk pojazdów w pełni elektrycznych rocznie.
Hyundai produkuje miesięcznie 1,800 egzemplarzy IONIQa Electric. Początkowo było to 1,200 sztuk, jednak liczba ta została zwiększona z uwagi na rosnące zainteresowanie klientów tym modelem. W rodzimej Korei klienci muszą czekać na dostawę IONIQa nawet 5 miesięcy. To najlepiej sprzedający się pojazd elektryczny w tym kraju. W konsekwencji, Hyundai zamówił w LG Chem dodatkowe 7,000 pakietów baterii litowo-jonowych. Tak dobrym wynikom nie ma się co dziwić – koreański rząd oferuje dopłaty o równowartości 4,500 dolarów o ile ktoś zdecyduje się zakupić hybrydę typu plug-in i nawet 12,450 dolarów za nabycie samochodu w pełni elektrycznego.
W pierwszym półroczu 2017 r. w Europie nabywców znalazło zaś ponad 10,000 egzemplarzy IONIQa, zarówno w wersji całkowicie elektrycznej, jak i hybrydowej.
Według danych amerykańskiej firmy badawczej IHS, Grupa Hyundai-KIA sprzedała w 2016 r. 108,000 sztuk pojazdów przyjaznych środowisku, zajmując tym samym 4 miejsce wśród firm motoryzacyjnych. Pod względem sprzedaży samochodów w pełni elektrycznych plasuje się zaś na 11 pozycji z wynikiem 12,292 sprzedanych egzemplarzy.
Plany koreańskiego koncernu zakładają, że rocznie z fabryk będzie wyjeżdżać odpowiednio 13,000 egzemplarzy elektrycznego Hyundaia Kona i 12,000 sztuk napędzanej prądem odmiany KII Niro.
Łącznie koreański gigant zamierza produkować każdego roku ponad 50,000 samochodów w pełni elektrycznych.
Nasz test Hyundaia IONIQ Electric można przeczytać tutaj.