GreenWay Polska, operator i twórca największej w kraju sieci ładowania samochodów elektrycznych, zakończył 2018 rok z ponad dwa razy większą siecią niż na początku roku. Plany spółki na 2019 r. obejmują oddanie do użytku ponad dwukrotnie wyższej liczby ładowarek niż w ubiegłym roku, w tym pierwsze ultraszybkie ładowarki o mocy 350 kW, instalację magazynów energii, a także rozwinięcie sprzedaży akcesoriów i ładowarek.
W 2018 roku GreenWay Polska powiększyła swoją sieć o 83 nowe stacje (w tym 68 własnych i 15 partnerskich) do łącznej liczby 115. Do sieci przyłączano średnio w miesiącu prawie siedem nowych urządzeń tego typu. Do grona partnerów GreenWay dołączyła IKEA, przyłączając do sieci 8 własnych ładowarek AC.
Najpopularniejszym standardem ładowania w sieci GreenWay Polska jest CHAdeMO, który odpowiada za 2/3 wszystkich sesji ładowania. W ciągu roku klienci spółki pobrali łącznie 350 MWh energii. Statystycznie daje to około 56 minut na jedną sesję, w trakcie której pobierano 17 kWh. GreenWay informuje, że sieć pozwoliła zredukować emisję CO2 z silników spalinowych o prawie 300 ton.
Systematyczny wzrost liczby ładowarek przełożył się na liczbę klientów korzystających z usług ładowania. Na koniec roku w sieci GreenWay zarejestrowanych było ponad 1800 osób. W ciągu roku do grona zarejestrowanych użytkowników sieci przyłączało się więc średnio ponad 150 kierowców. Dla porównania – w Polsce średnio w miesiącu rejestrowanych jest około 100 samochodów elektrycznych.
W październiku 2018 roku spółka podpisała umowę z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, który zdecydował się wesprzeć GreenWay kwotą kredytu wysokości 70 mln zł. Ma to umożliwić rozbudowę sieci liczącej łącznie około 850 obiektów w ciągu trzech lat na terenie Polski i innych krajów regionu (macierzystej Słowacji, Czechach i krajach bałtyckich).
– Miniony rok to dla GreenWay Polska czas intensywnej budowy sieci i uwiarygodnienia naszych planów inwestycyjnych w ramach współpracy z EBI – mówi Rafał Czyżewski, Prezes Zarządu GreenWay Polska. – To także możliwość aktywnego uczestniczenia w budowie elektromobilności w Polsce i popularyzacji ekologicznego transportu.
W 2019 r. GreenWay Polska zamierza zainstalować 136 ładowarek, w tym 83 szybkich (50-150 kW), 7 ultraszybkich (350 kW) oraz 39 AC (22 kW). Uruchamianie urządzeń jest uzależnione od kwestii formalnych związanych z przyłączaniem stacji do sieci operatorów systemów dystrybucyjnych (OSD), a już w niedalekiej przyszłości od odbiorów technicznych dokonywanych przez Urząd Dozoru Technicznego. W 2019 r. przy stacjach GreenWay pojawi się także 7 GridBoosterów (magazynów energii). Dodatkowo, firma chce rozwinąć sprzedaż akcesoriów i ładowarek, a na późniejszym etapie stworzyć własną markę ładowarek AC.
Po Nissanie i BMW, do grona partnerów GreenWay dołączył Renault Polska. Klient, decydujący się na samochód elektryczny tej marki otrzymuje w prezencie przedpłaconą kartę umożliwiającą bezpłatne ładowanie pojazdu przez okres trzech lat. Kwota, na którą opiewa karta (3 tysiące złotych) pozwala na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.
Dodatkowo, Renault ZOE pojawiły się w ofercie Traficar, który energię do ich zasilania uzupełniał z ładowarek GreenWay. Firma udostępniała dziewięć aut w miastach, gdzie świadczy usługi carsharingu.
– Systematycznie rośnie liczba firm, które podejmują z nami współpracę partnerską. Jesteśmy dumni, że są wśród nich takie podmioty, jak IKEA czy Kaufland. Pokazuje to też zalety przyjętego przez nas modelu rozwoju biznesu – naszą intencją nie jest jedynie stawianie ładowarek, ale całościowa, kompleksowa obsługa klienta e-mobilnego. Dlatego rozszerzamy sieć również poprzez naszych partnerów, oferując im usługę operatorską, jednocześnie zarządzamy całościowo tym systemem– dodał Rafał Czyżewski. – Chcemy też zaistnieć szerzej w sektorze konsumenckim, oferując dodatkowe produkty i usługi oraz wsparcie dla naszych klientów.
greenwaypolska.pl, materiały własne