General Motors planuje zwiększyć produkcję elektrycznych ciężarówek oraz sportowych pojazdów użytkowych marki Cadillac. Jak poinformowały władze firmy w tym roku wyprodukowane zostanie ponad sześciokrotnie więcej samochodów niż wcześniej planowano. Ma to związek ze wzrostem popytu na samochody elektryczne w USA, a zwłaszcza na niezwykle popularne za Oceanem Atlantyckim pickupy. Ponadto rośnie presja konkurencji m.in. Forda i Tesli.
Dyrektor generalna GM Mary Barra przekazała inwestorom, że producent samochodów zamierza znacznie zwiększyć produkcję pojazdów elektrycznych. Cele są ambitne, dostarczenie 400 000 pojazdów elektrycznych klientom w Ameryce Północnej w latach 2022 i 2023.
Elektryczne pickupy w modzie
Szczegóły, które zostały przekazane dostawcom wskazują, że GM zamierza zwiększyć produkcję swoich elektrycznych ciężarówek i nowego SUV-a Cadillac zasilanego bateriami. Łącznie ma zostać wyprodukowanych w tym roku 46 000 pickupów. To olbrzymi wzrost w porównaniu z poprzednim planem sprzedaży zaledwie 7 000 tych pojazdów. Oczekuje się również, że GM wznowi produkcję swoich chevroletów Bolt EV.
Milion EV do 2025 roku
„….rozpoczynamy inwestycje w ogniwa akumulatorowe i moc montażową, które dadzą nam ponad 1 milion sztuk aut EV przeznaczonych na rynek Ameryki Północnej do końca 2025 roku. Zbudowaliśmy zespoły pracujące nad przyspieszeniem wszystkich naszych nadchodzących premier pojazdów elektrycznych, a naszym celem jest wprowadzenie 400 000 pojazdów elektrycznych na amerykańskie drogi w latach 2022 i 2023” – napisały władze GM w swoim oświadczeniu.
Rezerwacji przybywa
GM zobowiązał też swoich producentów elektrycznych ciężarówek GMC Hummer EV, aby planowali produkcję 21 000 tych pojazdów w tym roku w fabryce samochodów w Detroit. Tutaj też mamy do czynienia z wielkim progresem planowano bowiem budowę zaledwie 3 800 pojazdów.
– Obecnie GM ma rezerwacje na prawie 59 000 pickupów i SUV-ów GMC Hummer EV. Ponadto firma ma rezerwacje na ponad 110 000 elektrycznych pickupów Chevrolet Silverado, których produkcja rusza w przyszłym roku – powiedział prezes Barra w zeszłym tygodniu.
Koncern zapowiedział także zwiększenie produkcji swojego elektrycznego SUV-a Cadillac Lyriq. W tym roku chce wprowadzić na rynek 25 000 tych pojazdów (w porównaniu z poprzednimi 3 200 planowanymi).
Presja Forda
Zwiększenie produkcji przez GM to odpowiedź firmy nie tylko na popyt konsumentów, ale także na presję konkurencyjną ze strony długoletniego rywala Ford czy Tesli. Ford potwierdził w ostatnim czasie, że planuje zwiększyć swoje moce produkcyjne EV do 600 000 pojazdów rocznie do 2023 roku. Koncern w tym tygodniu rozpoczął już wysyłkę do klientów elektrycznych samochodów dostawczych Transit. Ponadto zamierza rozpocząć dostawy elektrycznych pickupów F-150 Lightning jeszcze tej wiosny. Jak podały władze firmy zainteresowanie pikapem jest olbrzymie (spłynęło już około 200 000 zamówień).
Tesla z drugą fabryką w Teksasie
Tymczasem lider rynku pojazdów elektrycznych Tesla (posiada ponad 50 proc rynku EV w USA) przygotowuje się do rozpoczęcia produkcji w swoim drugim amerykańskim kompleksie montażowym w Teksasie. Jednak długo wyczekiwany pickup firmy Cybertruck ma pojawić się dopiero w 2023 roku.
Ponadto na rynku amerykańskim prężnie działają startupy pojazdów elektrycznych Rivian Automotive i Lucid Group Inc, które również zwiększają produkcję m.in. luksusowych sedanów.
Źródło: na podstawie reuters.com, własne