Należąca do Stellantis fabryka Opel Manufacturing Poland w Gliwicach zakończyła właśnie produkcję samochodów osobowych. Ostatnim autem, który opuścił jej linię montażową był Opel Astra. Firma przygotowuje się teraz intensywnie do uruchomienia w kwietniu 2022 roku produkcji dużych dostawczaków (LCV) Peugeota, Citroëna, Opla i Fiata w swojej nowo wybudowanej fabryce (zlokalizowanej w bezpośredniej bliskości wspomnianej Opel Manufacturing). Zakład Stellantis Gliwice w przyszłości będzie produkował modele o napędzie elektrycznym (BEV), stając się istotnym elementem strategii elektryfikacji całej gamy modelowej koncernu.
Testowa produkcja
Z początkiem stycznia 2022 roku rozpocznie działalność Stellantis Gliwice – fabryka typu greenfield, w której od kwietnia przyszłego roku, rozpocznie się produkcja dużych samochodów dostawczych. Do tego czasu w zakładzie będą prowadzone prace przygotowawcze, w tym testy maszyn i urządzeń, a także systemów informatycznych i logistycznych. Równolegle będzie kontynuowana testowa produkcja pojazdów, którą z rozpoczęto już w sierpniu tego roku.
– To jeden z najważniejszych momentów w historii naszej firmy. Przełomowa zmiana profilu produkcyjnego na duże samochody dostawcze czyni nas współodpowiedzialnymi za ten, ważny dla Stellantis, segment rynku. Jesteśmy na ostatniej prostej w przygotowaniach do uruchomienia produkcji dużych vanów dla marek Stellantis: Peugeota, Citroëna, Opla i Fiata – powiedział Andrzej Korpak, prezes zarządów Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland (od 3 stycznia, 2022 r. – Stellantis Gliwice).
Uruchomienie produkcji pojazdów LCV w Gliwicach nadaje nowy kontekst biznesowy polskiej lokalizacji Stellantis. Grupa jest liderem rynku LCV w Europie z udziałem na poziomie 32%, co nadaje fabryce ważną rolę w jej strukturach produkcyjnych. Ponadto, dzięki planom uruchomienia w polskim zakładzie produkcji modeli o napędzie elektrycznym (BEV), staje się on istotnym elementem strategii elektryfikacji całej gamy modelowej Stellantis. Daje to gliwickiemu zakładowi stabilne perspektywy na najbliższe lata i jak podkreśla koncern, zapewnia miejsca pracy wszystkim pracownikom obecnej fabryki Opel Manufacturing Poland.
Lider niskiej emisji
Z przedstawionej w lipcu br. strategii elektryfikacji wynika, że Stellantis zamierza zostać liderem rynku samochodów o niskiej emisji spalin (LEV). Do roku 2030, w Europie udział samochodów osobowych LEV spółki Stellantis ma systematycznie wzrastać do ponad 70 %. W Stanach Zjednoczonych udział pojazdów LEV w rynku samochodów osobowych i dostawczych ma z dziewięć lat wynieść ponad 40%. Aby wdrożyć strategię, Stellantis planuje do 2025 roku zainwestować ponad 30 miliardów euro w elektryfikację i rozwój oprogramowania
Źródło: na podstawie Stellantis, własne