Volvo Cars i Northvolt wybrały Goeteborg na lokalizację wspólnej inwestycji, jaką będzie zakład produkcji akumulatorów. Budowa rozpocznie się w 2023 roku. Produkcja przy której zatrudnienie znajdzie 3 tys. osób ruszy w roku 2025. Całość inwestycji firmy oszacowały na kwotę 30 mld SEK. Roczna moc produkcyjna akumulatorów wyniesie 50 GWh.
Ogniwa za trzy lata
Nowa fabryka i bliskie powiązania z Northvolt wzmocnią strategię elektryfikacji Volvo Cars, ponieważ do 2030 roku firma skupi się na produkcji wyłącznie samochodów czysto elektrycznych. Budowa nowej inwestycji ruszy w 2023 roku. Dwa lata później z jej taśm zjadą ogniwa akumulatorowe, opracowane specjalnie do użytku w samochodach BEV Volvo i Polestar nowej generacji.
Baterie do pół miliona BEV
Roczna moc produkcyjna akumulatorów wyniesie 50 GWh, co przekłada się na baterie do pół miliona aut typu BEV. Umiejscowienie tego obiektu tuż obok największej fabryki aut Volvo Cars w Torslanda (Goeteborg) przekłada się na szereg korzyści, nie tylko logistycznych. Nowa fabryka zyska dostęp do pełnej infrastruktury przemysłowej, w tym do sieci dostarczającej energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych. W Goeteborgu łatwiej też pozyskać odpowiednio przygotowaną kadrę zawodową. W bliskim sąsiedztwie znajduje się centrum badawczo-rozwojowe. Northvolt – europejski dostawca ogniw i systemów akumulatorowych do tej pory zabezpieczył kontrakty o wartości ponad 30 mld USD od kluczowych klientów, w tym BMW, Fluence, Scania, Volkswagen oraz właśnie Volvo Cars i Polestar.
– Nasze partnerstwo w zakresie ogniw akumulatorowych z Northvolt jest kluczem do naszych strategicznych ambicji w zakresie elektryfikacji. Dążymy do tego, aby do 2030 r. stać się liderem samochodów elektrycznych segmentu premium i sprzedawać wyłącznie pojazdy typu BEV – powiedział Håkan Samuelsson, prezes Volvo Cars.
– Utworzenie tej gigafabryki w Goteborgu jest decydującym posunięciem, zarówno w celu dalszej transformacji jednego z najbardziej dynamicznych regionów motoryzacyjnych na świecie, jak i zostania wiodącym globalnym dostawcą akumulatorów produkowanych w sposób zrównoważony – powiedział Peter Carlsson, współzałożyciel i dyrektor generalny Northvolt .
Energia wolna od paliw kopalnych
Ponieważ zrównoważona produkcja jest głównym założeniem partnerstwa między Volvo Cars i Northvolt, zakład będzie zasilany energią wolną od paliw kopalnych, z naciskiem na zwiększanie wydajności energii odnawialnej w regionie i będzie integrował rozwiązania inżynieryjne, które stawiają na pierwszym miejscu obieg zamknięty i efektywne gospodarowanie zasobami.
Zmniejszenie środowiskowego śladu
Produkcja akumulatorów do w pełni elektrycznych modeli Volvo Cars i Polestar stanowi dużą część całkowitej emisji dwutlenku węgla w całym cyklu życia każdego samochodu. Współpracując z Northvolt i produkując akumulatory w pobliżu swoich zakładów produkcyjnych w Europie, Volvo Cars i Polestar mogą znacznie zmniejszyć ślad środowiskowy związany z pozyskiwaniem i produkcją akumulatorów do swoich przyszłych samochodów.
Spółka joint venture pomiędzy Northvolt i Volvo Cars produkująca ogniwa akumulatorowe będzie znaczącym graczem w europejskiej produkcji ogniw akumulatorowych. Wspólna inwestycja stanie się jedną z największych fabryk akumulatorów w Europie. Fabryką pokieruje Adrian Clarke, który wcześniej był dyrektorem w Tesli. Centrum badawczo-rozwojowe, które rozpocznie działalność w 2022 r., stworzy kilkaset miejsc pracy w Goteborgu i sprawi, że Volvo Cars będzie jedną z niewielu marek motoryzacyjnych, w której rozwój i produkcja ogniw akumulatorowych będzie integralną częścią projektowania inżynieryjnego pojazdu – od początku do końca.
Źródło: na podstawie Volvo Cars