UDOSTĘPNIJ

Firma ElevenEs ogłosiła rozpoczęcie współpracy z InnoEnergy, której efektem ma być rozpoczęcie w 2024 roku budowy pierwszej gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych LFP w Europie, a konkretnie w serbskiej Suboticy. Zapotrzebowanie na akumulatory elektryczne w Europie rośnie proporcjonalnie z rozwojem rynku m. in. samochodów BEV. Według wyliczeń ACEA ostatni kwartał był kolejnym, w którym sprzedaż aut elektrycznych rosła kosztem tych napędzanych olejem napędowym.

Firma ElevenEs opracowała własną technologię LFP do produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych, autobusów, ciężarówek, wózków widłowych oraz systemów magazynowania energii. Teraz przy wsparciu finansowym EIT InnoEnergy, planuje w Serbii budowę fabryki o mocy 16 GWh. Zakład powstanie w pobliżu tamtejszych złóż litu.

Zapotrzebowanie na baterie rośnie

Jak wynika z analiz do 2030 r. Europa będzie potrzebować 14 razy więcej baterii (m. in. do aut BEV) niż produkuje obecnie. Wynika to z rozwoju mobilności elektrycznej i rynku magazynowania energii, który wymaga baterii do stabilizacji systemów energetycznych, zwłaszcza biorąc pod uwagę rosnący udział energii odnawialnej. Dlatego baterie litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które łączą w sobie zalety długiej żywotności, przystępności cenowej i bezpieczeństwa, zyskują coraz silniejszą pozycję na szybko rozwijającym się rynku baterii.

Przewaga ogniw LFP

Firma ElevenEs od października 2019 r. prowadzi prace badawczo-rozwojowe nad akumulatorami litowo-jonowymi LFP. Niedawno otworzyła też zaawansowane centrum badawczo-rozwojowe w Suboticy w Serbii, w którym zatrudnia międzynarodowy zespół inżynierów i naukowców.

Ogniwa LFP działają ponad dwa razy dłużej niż konkurencyjne produkty chemiczne, mogą być ładowane do 6000 razy, ładują się szybciej, mogą być wielokrotnie ładowane do 100% stanu naładowania i praktycznie nie powodują pożarów w pojazdach elektrycznych. Co więcej, kosztują znacznie mniej. Są obecnie najpopularniejszy w Chinach, które nadal są światowym liderem w technologii akumulatorów – mówi Nemanja Mikać, założyciel i dyrektor generalny ElevenEs.

InnoEnergy inwestuje w fabryki w całej Europie

Aby doszło do inwestycji ElevenEs musiało pozyskać inwestora. Wybrano firmą EIT InnoEnergy, która jest uważana za jednego najbardziej aktywnych inwestorów w zakresie zrównoważonej energii na świecie. InnoEnergy jest obecne w takich przedsięwzięciach w zakresie gigafabryk akumulatorów, jak szwedzki Northvolt (o wartości 2,75 mld USD) i francuski Verkor (o wartości 100 mln USD, strategiczne partnerstwo z Renault od lipcu 2021 r.).

Kluczowa bliskość złoża litu

Teraz wspomniane podmioty ogłosiły strategiczne partnerstwo w celu budowy pierwszej w Europie gigafabryki akumulatorów litowo-jonowych LFP. Do 2023 roku istniejący zakład ElevenEs będzie w stanie produkować ogniwa LFP o łącznej szacowanej rocznej wydajności 300 MWh. Budowa gigafabryki zasilanej w 100% energią odnawialną o mocy 8 GWh w Suboticy (Serbia) rozpocznie się w 2024 roku. Później zostanie ona rozbudowana do mocy 16 GWh – co wystarczy, aby każdego roku wyposażyć w akumulatory ponad 300 000 pojazdów elektrycznych (BEV). Firma zadeklarowała, że ​​zamierza zatrudnić do 2000 pracowników. Kluczową zaletą jest fakt, że obiekt znajduje się bardzo blisko Doliny Jadar, największego złoża litu w Europie.

LFP – lepsze pod względem kosztów, bezpieczeństwa i żywotności

Baterie LFP to kolejna wielka rzecz na rynku akumulatorów. Chociaż akumulatory niklowe przewyższają LFP pod względem gęstości energii i prawdopodobnie pozostaną najlepszą opcją dla samochodów wyczynowych, LFP są znacznie lepsze pod względem kosztów, bezpieczeństwa i żywotności, co czyni je idealnym wyborem do pojazdów elektrycznych przemysłowych, ESS i miejskich (krótszy zasięg ) – powiedział Jakub Miler, CEO EIT InnoEnergy Central Europe.

Ciągły rozwój rynku elektryków

Przypomnijmy, że w ubiegłym tygodniu ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów) ogłosiło, że w trzecim kwartale 2021 r. udział samochodów zasilanych elektrycznie w UE wzrósł kosztem pojazdów benzynowych i wysokoprężnych.

Zarówno samochody elektryczne na baterie, jak i hybrydy typu plug-in prawie podwoiły swój udział w okresie trzech miesięcy – stanowiąc odpowiednio 9,8% i 9,1% rynku. Natomiast konwencjonalne samochody benzynowe oraz te napędzane silnikiem wysokoprężnym nadal traciły na popularności, niemal całkowicie absorbując wpływ ogólnego spadku rejestracji samochodów z ostatnich trzech miesięcy. Sprzedaż samochodów benzynowych spadła o 35,1% do 855.476 sztuk, a ich udział zmniejszył się z 47,6% w III kwartale 2020 r. do 39,5% rynku w tym roku.

Źródło: elevenes.com, ACEA

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA