Klienci Volvo Car Poland w roku ubiegłym zarejestrowali ponad 11 000 aut marki. Polska znalazła się w pierwszej dziesiątce największych europejskich rynków skandynawskiego producenta (właścicielem jest chiński koncern motoryzacyjny Geely) za Norwegią, a przed Szwajcarią i Finlandią. W Polsce swój model XC60 sprzedał się w ilości 4209 egzemplarzy. Europejskim bestsellerem Volvo został z kolei model XC40, którego sprzedano 120 471 sztuk. Pod koniec bieżącego roku producent zapowiada premierę flagowego SUV-a, o napędzie elektrycznym.
Producent poinformował, że do salonów docierają już pierwsze egzemplarze elektrycznego modelu C40 oraz pierwsze sztuki przednionapędowej odmiany elektrycznego modelu XC40 P6 Recharge o mocy 231 KM. Wcześniej dostępna była tylko odmiana P8 z napędem na cztery koła o mocy 408 KM. Pod koniec roku Volvo Cars planuje premierę flagowego SUV-a, o napędzie elektrycznym. Będzie to pierwszy model Volvo, który nie będzie posadowiony na platformie podłogowej wersji spalinowej, lecz otrzyma podwozie i wszystkie inne elementy konstrukcyjne przygotowane dla elektryka.
Hybrydy wyparły diesle
Moda na SUV-y trwa, co wyraźnie daje się odczuć w przypadku skandynawskiej marki. Modele XC60, XC40 i XC90 stanowią 75% całkowitej, globalnej sprzedaży Volvo Cars. Niemal co trzecie sprzedawane Volvo to XC60 (31%), niewiele mniej osób decyduje się na XC40 (29%). W Polsce dominacja tych modeli jest jeszcze wyższa. Udział modelu XC60 w polskiej sprzedaży marki wynosi 38%, XC40: 28%, a XC90: 11%. Te trzy SUV-y stanowią 77% sprzedaży Volvo Car Poland. Do niedawna polscy kierowcy wybierali te samochody przede wszystkim w dieslowskiej wersji. Jeszcze w 2017 roku aż 72% Volvo, które opuściło polskie salony miało pod maską silnik wysokoprężny. W ubiegłym roku ich udział stopniał do 32%. Modele Recharge stanowiły 7% polskiej sprzedaży, z czego miażdżącą większość stanowiły hybrydy ładowane z gniazdka.
Większe baterie i moce
Zmiana napędowych preferencji nastąpiła pod koniec zeszłego roku, ale jej efekty w salonach marki widać dopiero teraz. Pierwsze ulepszone wersje hybryd ładowane z gniazdka serii 60 i 90 właśnie pojawiają się w sprzedaży. Powiększono w nich baterie z 11,6 na 18,8 kWh i wzmocniono silnik elektryczny z 87 na 145 KM (Moment obrotowy z 240 na 309 Nm). Tak poprawione hybrydy mają większy zasięg na samym prądzie i znacznie lepsze przyspieszenie niż dotąd. Zmieniono w nich układ nagrzewania kabiny, by samochód zużywał jeszcze mniej paliwa.
Źródło: ma podstawie Volvo Cars Poland, własne