UDOSTĘPNIJ

Posłowie Parlamentu Europejskiego przegłosowali wczoraj (8 czerwca) zmienione normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Chodzi o normy będące częścią pakietu „Fit for 55 in 2030”. W unijnych krajach od 2035 roku będzie obowiązywał zakaz rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi.

Podczas głosowania plenarnego w środę posłowie do PE przyjęli swoje stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych 339 głosami za, przy 249 głosach przeciw i 24 wstrzymujących się.

Cel 2035 r i cele pośrednie

W przyjętym tekście, który stanowi stanowisko Parlamentu do negocjacji z państwami członkowskimi, posłowie do PE popierają wniosek Komisji dotyczący osiągnięcia bezemisyjnej mobilności drogowej do 2035 r. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 r. zostałyby ustalone na poziomie 55 % dla samochodów osobowych i 50 % dla samochodów dostawczych. Taki cel zaowocuje jednocześnie zakazem  rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi od 2035 roku.

Wreszcie mamy jasność!

Ambitny przegląd norm emisji CO2 jest kluczowym elementem realizacji naszych celów klimatycznych. Dzięki tym standardom tworzymy jasny cel dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje dla producentów samochodów. Ponadto kupowanie i prowadzenie samochodów bezemisyjnych stanie się tańsze dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitny przegląd celów na 2030 r. i poparł cel 100 % na 2035 r., który ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. – powiedział poseł sprawozdawca Jan Huitema z Niderlandów.

Czas na negocjacje

Kolejnym krokiem będzie teraz rozpoczęcie negocjacji z poszczególnymi państwami członkowskimi UE.  Przedstawiciele PE rozpoczną  negocjacje z Radą Europejską, czyli z przedstawicielami 27 państw członkowskich, i Komisją Europejską w ramach procedury zwanej rozmowami trójstronnymi. Zanim nowe unijne przepisy klimatyczne zostaną wynegocjowane i wpisane do systemów prawnych państw członkowskich, mogą minąć kolejne dwa lub trzy lata.

Cel – bezemisyjna Europa

Przypomnijmy, że 14 lipca 2021 r., w ramach pakietu „Fit for 55”, Komisja przedstawiła analizę i wnioski dotyczące norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Wnioski miały na celu przyczynienie się do realizacji celów klimatycznych UE na lata 2030 i 2050, cyt.: „przyniesienie korzyści obywatelom poprzez szersze wdrożenie pojazdów bezemisyjnych (lepsza jakość powietrza, oszczędność energii i niższe koszty posiadania pojazdu), a także stymulowanie innowacji w zakresie technologii bezemisyjnych)”.

Źródło: na podstawie europa.eu

WIĘCEJ

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA