Posłowie Parlamentu Europejskiego przegłosowali wczoraj (8 czerwca) zmienione normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Chodzi o normy będące częścią pakietu „Fit for 55 in 2030”. W unijnych krajach od 2035 roku będzie obowiązywał zakaz rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi.
Podczas głosowania plenarnego w środę posłowie do PE przyjęli swoje stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych 339 głosami za, przy 249 głosach przeciw i 24 wstrzymujących się.
Cel 2035 r i cele pośrednie
W przyjętym tekście, który stanowi stanowisko Parlamentu do negocjacji z państwami członkowskimi, posłowie do PE popierają wniosek Komisji dotyczący osiągnięcia bezemisyjnej mobilności drogowej do 2035 r. Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 r. zostałyby ustalone na poziomie 55 % dla samochodów osobowych i 50 % dla samochodów dostawczych. Taki cel zaowocuje jednocześnie zakazem rejestracji nowych pojazdów z silnikami spalinowymi od 2035 roku.
Wreszcie mamy jasność!
– Ambitny przegląd norm emisji CO2 jest kluczowym elementem realizacji naszych celów klimatycznych. Dzięki tym standardom tworzymy jasny cel dla przemysłu samochodowego i możemy stymulować innowacje i inwestycje dla producentów samochodów. Ponadto kupowanie i prowadzenie samochodów bezemisyjnych stanie się tańsze dla konsumentów. Cieszę się, że Parlament Europejski poparł ambitny przegląd celów na 2030 r. i poparł cel 100 % na 2035 r., który ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. – powiedział poseł sprawozdawca Jan Huitema z Niderlandów.
Czas na negocjacje
Kolejnym krokiem będzie teraz rozpoczęcie negocjacji z poszczególnymi państwami członkowskimi UE. Przedstawiciele PE rozpoczną negocjacje z Radą Europejską, czyli z przedstawicielami 27 państw członkowskich, i Komisją Europejską w ramach procedury zwanej rozmowami trójstronnymi. Zanim nowe unijne przepisy klimatyczne zostaną wynegocjowane i wpisane do systemów prawnych państw członkowskich, mogą minąć kolejne dwa lub trzy lata.
Cel – bezemisyjna Europa
Przypomnijmy, że 14 lipca 2021 r., w ramach pakietu „Fit for 55”, Komisja przedstawiła analizę i wnioski dotyczące norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych. Wnioski miały na celu przyczynienie się do realizacji celów klimatycznych UE na lata 2030 i 2050, cyt.: „przyniesienie korzyści obywatelom poprzez szersze wdrożenie pojazdów bezemisyjnych (lepsza jakość powietrza, oszczędność energii i niższe koszty posiadania pojazdu), a także stymulowanie innowacji w zakresie technologii bezemisyjnych)”.
Źródło: na podstawie europa.eu