Raciborska spółka Rafako zaprezentowała prototyp elektrycznego autobusu. Jak podaje firma, model E-bus to pierwszy mały niskoemisyjny autobus zaprojektowany w Polsce z baterią umieszczoną pod podwoziem. Pojazd ma być dostępny w trzech odmianach – szkolnej, podmiejskiej i miejskiej. W zależności od wersji, E-bus oferuje od 20 do 40 miejsc siedzących i długość do 8.5 m. Wysokość pojazdu wynosi niewiele ponad 3 metry. Pozwoli mu to wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach. E-bus został przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.
Za napęd pojazdu będzie odpowiadał wielofazowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy 190 KM (140 kW). W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh, które pozwolą na przejechanie ok 140 km, zaś w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 km. Akumulatory typu LTO umożliwiają uzupełnienie magazynowanej w nich energii do 90% pojemności w ciągu 15 minut od rozpoczęcia ładowania. Liczba cykli ładowania przewidzianych dla ogniw tego rodzaju wynosi ponad 10 000.
Dach pojazdu i szkielet ścian będą wykonane z lekkich materiałów, co zmniejszy jego masę. W konsekwencji zasięg autobusu wzrośnie o 10%. Szkielet zostanie wykonany w technologii samonośnej (bez oddzielnej ramy nośnej) z lekkich otworowanych i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. Według informacji udostępnionych przez Rafako, nowoczesna przestrzenna konstrukcja umożliwi swobodną aranżacje wnętrza i łatwe przystosowanie pojazdu zarówno na potrzeby autobusu szkolnego, jak i do potrzeb komunikacji miejskiej i podmiejskiej.